Jernbanedrift står til historisk løft

En af danmarkshistoriens største trafikpolitiske aftaler var mandag aften tæt på at blive indgået. Danskerne har udsigt til en ny bro over Vejle Fjord og hurtigere tog både regionalt og mellem de største byer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter en hektisk periode med skandalesager i en række centrale ministerier var transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) mandag aften tæt på at finde flertal for et af regeringens største prestigeprojekter.

Sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten var regeringspartierne ved avisens deadline tæt på en aftale, der fordeler 28,5 milliarder kroner på togdrift ud over hele landet. Det skriver Berlingske.

Ifølge et aftaleudkast, som den endelige aftale forventes at læne sig op ad, kommer der blandt andet en helt ny bro over Vejle Fjord, elektrificering af størstedelen af jernbanenettet og hurtigere forbindelser både regionalt og mellem landsdelene.

Ifølge Per Homann Jespersen, der er lektor og forsker i transportpolitik ved Roskilde Universitet, kan de kommende års investeringer i jernbanedriften sammenlignes med historiske investeringer i Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

»Det er en rigtig stor opgradering af jernbanesystemet til en nutidig standard. Man kan sige, at for bare fem-syv år siden, da blev jernbanen betragtet som noget, vi blev nødt til at have af andre hensyn, men der har strømningerne fra Frankrig, Tyskland, Spanien, England og Japan også nået til Danmark. Man er kommet frem til, at det faktisk er rigtig attraktivt at have nogle hurtige togforbindelser,« siger Per Homann Jespersen til Berlingske.

Partierne har forhandlet i månedsvis, hvor særligt Dansk Folkeparti har stillet hårde krav i forhandlingerne. Det har dog været vigtigt for regeringen at få partiet med i aftalen, fordi det sikrer trafikinvesteringerne, hvis der kommer en borgerlig regering efter næste valg.

Ifølge aftaleudkastet har Dansk Folkeparti fået forhandlet ind i aftalen, at der skal anlægges en jernbane mellem Vejle og Billund via Jelling, så danskerne fremover kan komme nemmere til Legoland og Danmarks næststørste lufthavn.

Dansk Folkeparti har også i lighed med en række eksperter været skeptisk over for, om regeringen kan hente hele 28,5 milliarder kroner hjem gennem den øgede beskatning af Nordsøen, der finansierer aftalen.

DFs transportordfører, Kim Christiansen (DF), har derfor fået indført en buffer, så partierne afventer med at bruge 5,5 milliarder kroner til år 2024. Dermed bruger de først den sidste del af pengene, når de er sikre på, at olieudvindingen og oliepriserne udvikler sig, som regeringen forventer.

Indrømmelserne til Dansk Folkeparti har dog kostet en række kompromiser for regeringen.

Den såkaldte timemodel var det helt store slagnummer, da transportministeren præsenterede udspillet til jernbaneinvesteringerne.

Rejsetiden på fire centrale strækninger mellem landets største byer skulle reduceres til en time eller derunder, hvilket ville reducere den samlede rejsetid mellem København og Aalborg med halvanden time.

Men ifølge aftaleudkastet vil forligspartierne først vente til år 2024 med at give grønt lys til at investere 3,3 milliarder kroner i en ny jernbanestrækning mellem Aarhus og Hovedgård, der ligger tæt på Horsens.

Det betyder, at danskerne må vente eller helt undvære en timemodel mellem Odense og Aarhus, hvor strækningen i en del år fremover vil være på en time og seks minutter.

Generelt kommer der dog langt hurtigere tog mellem landsdelene, og det er ikke kun positivt for pendlerne mellem de store byer. Særligt etableringen af broen over Vejle Fjord giver også fordele for regionale strækninger, forklarer transportforsker Per Homann Jespersen:

»Det gør, at der er meget bedre muligheder for at lave en forbedret regionalkollektiv trafik i det østjyske bybånd. For eksempel vil man kunne lave noget, der ligner kvartersdrift med nogle lettere tog, der kan køre først til Aarhus i den ene ende og Odense eller Kolding i den anden. For der er rigtig mange, der pendler mellem de byer, der ikke bruger tog nu, men som så vil kunne bruge det.«