»Jeg synes, det er fint, folk har en mening om vores reklamer«

Som den eneste stemte SFs Jens Mandrup torsdag i mod, da den politiske bestyrelse i Movia besluttede sig for at hive en Israel-kritisk kampagne af selskabets busser. Vi skal ikke detailbehandle enkelte reklamer, siger han.

Det var med stemmerne 8-1 i favør, at Movias bestyrelse torsdag besluttede at fjerne en kampagne fra selskabets busser, der plæderede for et boykot af israelske produkter.

Bag den ene stemme imod var Jens Mandrup (SF) fra Region Hovedstaden, der som den eneste i den politisk nedsatte bestyrelse ikke kunne se problemet med kampagnen.

»Jeg synes ikke, vi skal blande os i konflikten, og det gør vi ved at tage reklamen ned. Vi har opererer med ytringsfrihed, og vi har før oplevet, at vores reklamer delte vandene,« siger Jens Mandrup med henvisning til en kampagne for brystforstørrelsesoperationer, der prydede de gule busser i fjor.

»Dengang fik vi jo også masser af henvendelser fra borgere, der var forargede, og det tog vi som bestyrelse ikke hensyn til. Og der vil komme henvendelser igen. Jeg synes, det er fint, folk har meninger om vores reklamer, men vi skal ikke ned og detailbehandle hvert enkelt reklame,« siger Jens Mandrup og slår fast, at reklamen ikke var i strid med de retningslinjer, Movia har på området.

Beslutningen blev truffet efter, at op mod 100 personer de seneste dage har klaget over kampagnen. Flere af klagerne hæfter sig ved, at boykottet vækker mindelser om Anden Verdenskrig, og at kampagnen målrettet diskriminerer jøder.

Sådan opfatter Jens Mandrup dog ikke reklamerne, som Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening står bag, og som er en del af kampagnen »Nej Tak Til Bosættelsesprodukter«.

»Jeg opfatter den ikke som religiøs. Det drejer sig om besatte områder, FN også har kaldt for bosættelser, og som den danske regering har forfattet en erklæring om. Det er i tråd med de opfattelser,« siger Jens Mandrup.