Hvad betyder endnu en bøde, når man skylder DSB 100.000 kroner?

Flere hjemløse skylder op mod 100.000 kroner i ubetalte bøder til DSB. Rød blok vil eftergive gælden og give hjemløse rabat på billetter, mens blå blok afviser forskelsbehandling. DSB selv vil gerne bidrage til en løsning.

Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Læs mere
Fold sammen

I de kolde måneder bruger hjemløse togene som varmestuer, og ubetalte billetter betyder for nogen gæld på op mod 100.000 kroner. DSB tror ikke selv på, at pengene kan inddrives, og for de hjemløse spænder gælden ben for at komme videre, lyder det fra flere politikere og de hjemløses landsorganisation, SAND.

»Hvis de står over for at få en lejlighed, er gælden en stor hæmsko. Derfor mener vi, at gælden skal kunne nedskrives, og at vi skal genindføre ordningen med billige billetter,« siger Sofie Bay-Petersen fra SAND.

Hun henviser til en forsøgsordning fra 2011, hvor hjemløse for 50 kroner kunne rejse frit i det centrale København i tre måneder. SF og Socialdemokraterne vil gerne se på muligheden for at genindføre en lignende ordning, efter Kristeligt Dagblad onsdag skriver, at de hjemløses ubetalte kontrolafgifter hober sig op.

»De her stakkels mennesker er i en meget ulykkelig situation - og det at have en bøde af den størrelsesorden hængende over hovedet som en sort sky, det kan tage troen på fremtiden fra selv den bedste,« siger transportordfører Rasmus Prehn (S).

SFs socialordfører, Trine Mach (SF), appellerer til DSB om at finde »en lidt mere fleksibel model«:

»DSB har ingen interesse i at sende regninger ud, der aldrig bliver betalt. Vi bliver nødt til at finde en pragmatisk løsning, og man har differentieret billetpriser for andre grupper.«

Hos DSB påpeger underdirektør for DSB Fjern- og Regionaltog Anette Haugaard, at forsøgsordningen ikke virkede efter hensigten, fordi de hjemløse rejste i for mange zoner, og det gav mange konflikter.

»Vi vil rigtig gerne bidrage til en løsning, hvis vi kan, men vores primære opgave er at transportere folk - og behandle folk ens,« siger hun og pointerer, at DSBs kontrollører ikke skal vurdere, hvem der er hjemløse, og hvem der skal betale fuld pris.

Samme melding lyder fra Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), der mener, at en særordning er svær at retfærdiggøre over for betalende passagerer:

»Jeg tror, at mange vil have svært ved at forstå, hvis en bestemt gruppe bare kan rejse gratis eller meget billigt. For hvor går grænsen, og hvordan definerer man en hjemløs? Det er en glidebane, vi skal være varsomme med,« siger han og får opbakning fra Dansk Folkeparti, hvor transportordfører Kim Christiansen (DF) har svært ved at se, hvor grænsen skulle gå:

»Så kunne der være andre grupper med lav eller slet ingen indtægt, som så også skulle have særlige ordninger som eksempelvis unge studerende,« siger Kim Christiansen.

De Konservatives transportordfører, Mike Legarth (K), mener, at billetterne er det forkerte sted at gribe ind:?»Det er ikke det, de hjemløse har mest brug for. Vi vil hellere sørge for, at de har en seng at sove i om natten, så de ikke behøver køre rundt i tog.«

Men den store bødegæld er et af de problemer, der er med til at fastholde folk i hjemløshed, advarer organisationen WeShelter, der giver gratis gældsrådgivning.

»DSB har det privilegium, at de kan inddrive 400 kroner om måneden i særlig lønindeholdelse uden at skele til borgernes rådighedsbeløb. Det lille beløb gør ingen forskel for den samlede gæld, men det ødelægger en i forvejen ekstremt trængt hverdagsøkonomi,« siger projektleder Betina Sand.

DSB oplyser, at man ikke har udskrevet flere afgifter end normalt til hjemløse denne vinter.