Hovedpunkter fra tilsynsreformen

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et professionelt og uvildigt tilsyn på det sociale område: Godkendelses- og tilsynsopgaven flyttes fra de 98 kommuner til 5 store tilsynsenheder (socialtilsyn) i 5 kommuner. Det skal sikre faglig bæredygtighed og uafhængighed fra den enkelte kommunalbestyrelse. Tilsynskommunerne må ikke føre tilsyn med egne tilbud.

Fokus på faglighed og resultater: Der indføres krav om, at sociale tilbud skal dokumentere resultaterne af deres indsats. Der vil blive opstillet faglige indikatorer for kvaliteten i sociale tilbud, så der sikres et godt grundlag for at føre tilsyn og for at understøtte den faglige udvikling i tilbuddene.

Flere tilbud omfattes: Kommunale og regionale tilbud skal fremover godkendes på lige fod med private tilbud, og der vil dermed også blive stille samme faglige krav til disse tilbud. Flere typer af døgntilbud vil endvidere blive omfattet.

Whistleblower-funktion: Der oprettes en whistleblower-funktion i hvert af de fem socialtilsyn. Her kan borgere, pårørende og medarbejdere henvende sig, hvis de har mistanke til uhensigtsmæssige eller kritisable forhold i et tilbud.

Alle tilbud nygodkendes: Der gennemføres en nygodkendelse af alle omfattede tilbud, så det sikres, at også alle nuværende tilbud lever op til kravene.