Heunicke: Trafikaftale giver rygstød til produktions-danmark

En ny trafikaftale skal forbedre mobiliteten i landet og giver ifølge transportminister Magnus Heunicke en hånd til produktionsdanmark.

Transportminister Magnus Heunicke (S). Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er millioner af kroner på vej til nye motorveje, cykelstier og broer i den trafikaftale, som regeringen onsdag har indgået med samtlige partier minus Enhedslisten.

Transportminister Magnus Heunicke (S) glæder sig over, at det er lykkedes at finde midler til at give produktionsdanmark et skulderklap.

»Der er produktionsvirksomheder, der i øjeblikket har svært ved at få varerne transporteret ud på statsvejnettet og videre ned til Europa. Det får de nu lettere adgang til, fordi vi investerer,« siger Magnus Heunicke.

Derudover er transportministeren særdeles tilfreds med, at aftalen giver 175 millioner kroner til indsatser på cykelområdet.

»Og det er ikke kun i de store byer, det er faktisk i kommuner spredt over hele landkortet, som nu får mulighed for at give bedre forhold til vores cyklister,« siger han.

Den nye aftale, der er en udmøntning af pengene i Infrastrukturfonden, betyder blandt andet, at der bliver afsat penge til en udbygning af rute 23 syd om Regstrup, etablering af en omfartsvej vest om Ribe, første etape af Rute 54 fra Sydmotorvejen mod Næstved og en ny bro ved Frederikssund.

»De projekter, vi har prioriteret, er nogle, der har en tårnhøj forrentning, altså projekter som er trafikalt meget velbegrundet. De har det til fælles, at de ligger, hvor der er nogle store danske virksomheder, som skal have deres varer ud på eksportmarkederne og skal have deres medarbejdere fragtet til og fra arbejde,« siger Magnus Heunicke.

Der lyder også ros fra Dansk Erhverv, der mener, at trafikaftalen vil styrke produktiviteten.

»Dansk erhverv er særligt glad for, at man med aftalen styrker motorvejsnettet, udruller modulvogntoge til hele statsvejnettet, tillader højere totalvægt for visse lastbiler og udmønter cykelpuljen til projekter i hele landet. Der er nemlig brug for en styrkelse af infrastrukturen i hele landet og på flere transportområder, ikke mindst omkring de større byer,« siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk.

Det er dog ikke alle dele af aftalen, der er enighed om. Således står SF uden for den del, der omhandler en tredje Limfjordsforbindelse, som kommer til at gå over øen Egholm.

»Man lægger op til at bruge seks-syv milliarder på en bro, der ikke er behov for. Og så lægger man linjeføringen henover en ø, der har et rigt og spændende dyreliv,« siger SFs trafikordfører, Karsten Hønge (SF), og tilføjer, at han hellere havde set, at man havde lavet et tredje spor på motorvejen syd for Limfjordstunnelen.

Med i trafikaftalen er også 21 millioner kroner til at gennemføre den strategi til forebyggelse af højresvingsulykker, som transportministeren og justitsministeren lancerede i marts. Pengene vil blandt andet blive brugt på at anlægge såkaldte cykelbokse i vejkryds og forbedre uddannelsen af chauffører.