Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er en vital sejr for Danmark, at Europa-Kommissionen har afvist klager fra rederiet Scandlines over statens finansiering af Øresundsforbindelsen.
Sådan siger transportminister Magnus Heunicke (S), efter EU-kommissionen tidligere onsdag godkendte den danske og svenske statsstøtte til Øresundsforbindelsen.
»Det er en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark, at Kommissionen nu har fastslået, at vores statsgarantimodel, som vi anvender til finansiering af de store, brugerbetalte faste forbindelser, er i fuld overensstemmelse med EU-retten,« siger Magnus Heunicke i en pressemeddelelse.
Scandlines havde sammen med Stena Line blandt andet klaget over Øresundsforbindelsens statsgarantier og fordelagtige skatteregler.
Scandlines hævdede, at der er tale ulovlig statsstøtte, som forvrider konkurrencen i forhold til rederiets færgeoverfart mellem Helsingør og Helsingborg.
Magnus Heunicke jubler over, at statsgarantimodellen holder vand, særligt fordi den også skal bruges til finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen.
»Scandlines og den private kapitalfond, der ejer Scandlines, har kastet om sig med beskyldninger mod vores danske statsgarantimodel, men disse anklager er nu faldet til jorden som en våd karklud. Femern Bælt-forbindelsen vil også blive finansieret på grundlag af statsgarantimodellen. Jeg er derfor glad for afgørelsen og ser frem til dialogen med Kommissionen om Femern Bælt-projektet,« siger Magnus Heunicke.
Det er EUs konkurrencekommissariat, der i det seneste år har tygget på anklagerne fra rederierne. Det er samme kommissariat, Margrethe Vestager, overtager snart.