Henrik Høegh og reklamerne

Fødevareminister Henrik Høegh (V) var blandt de første, nye ministre, der gjorde sig bemærket. Han optrådte i foråret i en trykt reklame for supermarkedskæden SuperBest. Det var helt i orden, syntes han selv. Ind til det ikke var.

Fødevareministeren i en reklame for SuperBest. Fold sammen
Læs mere

At være minister og samtidig optræde i en reklametryksag var ikke noget problem. Det mente den nye fødevareminister Henrik Høegh (V) i hvert fald, da han kort efter sin ministerudnævnelse var afbildet i en reklame for supermarkedskæden SuperBest.

Fødevareministeren holdt på, at der ikke var problemer i, at han var med til at reklamere for en virksomhed. Ministeren optrådte i en reklametryksagen i anledning af, at en af Superbests butikker var blevet kåret som vinder i en kampagne under det fællesnordiske ernæringsmærke "Nøglehulsmærket" for at gøre det let at vælge sundt.

- Jeg ser ingen problemer i at Superbest gør deres kunder opmærksomme på, at de har vundet en konkurrence, sagde ministeren dengang til Berlingske.

Flere ordførere kritiserede, at Henrik Høegh var med i en reklame, og da statsministeren på sit ugentlige pressemøde krævede et stop for fødevareministerens reklameoptræden, fulgte Høegh ordren.

- Ministre skal ikke optræde som reklamesøjler, sagde Lars Løkke Rasmussen (V), og fødevareministeren bad SuperBest om at stoppe reklamen.