Hemmelig rapport: Skats milliarddyre IT-system bør skrottes

De kuldsejlede IT-systemer bag Skats inddrivelsesindsats bør på længere sigt kasseres, konkluderer hemmelig ekspertanalyse. To af systemerne vil aldrig komme til at fungere optimalt, lyder det.

Skat er under hårdt pres. Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIK REFNER

Skats milliarddyre og skandaleombruste IT-system EFI, der skulle stå for inddrivelse af al gæld til det offentlige, er fyldt med så alvorlige og grundlæggende fejl, at det på længere sigt bør skrottes.

Sådan lyder den opsigtsvækkende anbefaling i en omfattende teknisk analyse af EFI, der står for Et Fælles Inddrivelsessystem, og det beslægtede IT-system Debitormotor Inddrivelse (DMI). Berlingske har haft adgang til et udkast til analysen, der er udarbejdet af et af verdens største konsulenthuse Accenture.

»Konklusionen er det endegyldige bevis på, at EFI er en dødssejler i så ringe forfatning, at det ikke står til at redde. Der er tale om en frygtelig skandale,« siger Erik Frøkjær, lektor ved Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, der har fået forelagt rapportens konklusioner.

Berlingske har den seneste uge beskrevet, hvordan inddrivelsessystemet har alvorlige fejl, der betyder, at Skat på en række områder ifølge Kammeradvokaten bryder loven. Blandt andet inddrives åbenlyst forældet gæld, som Skat ikke længere har krav på, og oplysninger om borgernes private forhold registreres ulovligt.

Rapporten fra Accenture er bestilt af Skatteministeriet for at give et overblik over problemernes omfang og mulige løsninger på fejlene. Men i et udkast til rapporten fra august konkluderer Accenture, at »der er så fundamentale funktionelle fejl, der ikke kan og aldrig vil kunne blive udbedret i EFI og DMI-systemerne.«

Accenture anbefaler derfor, at Skat på kort sigt helt undlader at bruge de fejlbehæftede funktioner i systemerne, og »på længere sigt overvejer fuldstændigt at udskifte EFI- og DMI-systemerne.«

I 2014 opgjorde Rigsrevisionen prisen på EFI til 608 millioner kroner – et beløb, der siden kun er vokset. DMI har ifølge Berlingskes oplysninger kostet omkring det halve at udvikle. Dermed lægges der altså op til, at IT-systemer for samlet tæt på en milliard kroner smides i skraldespanden.

Spørgsmålene står i kø

Formanden for Statsrevisorerne, Peder Larsen, mener, at konklusionen peger på, at noget er »riv-rav-ruskende galt« i Skat:

»Én ting er, at der er tekniske vanskeligheder undervejs, det kan for så vidt være slemt nok, men at systemet ikke engang er lovligt, er jo endnu mere rystende. Spørgsmålene står i kø om, hvorfor diverse ministre og Skats ledelse ikke har handlet mere og hurtigere undervejs, for mange af problemerne har åbenbart været kendt længe.«

Ifølge professor ved IT Universitetet Søren Lauesen, der har fulgt udviklingen af EFI tæt i årevis, har opgaven vist sig at være langt større end ventet.

»Det er tilsyneladende kommet bag på parterne bag EFI, hvor komplekst skatteområdet er juridisk, og hvor store krav, systemet skulle kunne leve op til på inddrivelsesområdet. Et eksempel er, at man oprindeligt forestillede sig, at systemet skulle kunne håndtere 10-20 forskellige typer af fordringer. I dag viser det sig, at det reelle antal er 400,« siger han.

Siden Kammeradvokatens undersøgelse i sidste uge har Skat lukket ned for flere af de fejlbehæftede dele af EFI. Det betyder, at langt over 100.000 skyldnere midlertidigt slipper for at betale af på deres gæld, hvilket nu medfører, at der mangler over 300 millioner kroner om måneden i de offentlige kasser.

Plan fra skatteministeren inden for få uger

Accenture vil ikke kommentere rapportens konklusioner, men kommunikationsansvarlig Thomas Holt Christensen, bekræfter, at man har »bistået Skatteministeriet i deres gennemgang af EFI-systemet« og også fremadrettet vil »samarbejde med ministeriet for at identificere forbedringer.«

Skat vil ikke kommentere analysen, men henviser i stedet til Skatteministeriet. Her vil skatteminister Karsten Lauritzen (V) ikke svare på, om han vil følge rådet fra Accenture om at skrotte systemet:

»Vi træffer beslutning, når vi får forelagt de endelig analyser, og det er vi ikke blevet endnu. Men som jeg har sagt tidligere, så har jeg allerede nu svært ved at se, at EFI bliver det bærende system i inddrivelsen fremover. Det overrasker mig desværre ikke, hvis det ender med, at systemet helt skal skrottes, og at der kommer en regning, der skal betales,« siger ministeren, der inden for et par uger vil præsentere en samlet plan for Skats inddrivelsessystem.

De to IT-systemer EFI og DMI er udviklet af henholdsvis KMD og CSC, to af landets største IT-selskaber. Siden udviklingen blev sat i gang i 2006, er både tidsplaner og budgetter for begge systemer skredet adskillige gange, før systemerne blev sat i drift trinvist fra 2013.