Gymnasier med mange indvandrerelever har problemer med social kontrol, uro og dårlig opførsel: »Vi bliver simpelthen nødt til at opdrage eleverne«

En ny undersøgelse kortlægger omfattende problemer på landets gymnasier. Særligt gymnasier med mange elever med indvandrerbaggrund oplever, at eleverne opfører sig dårligt, er umotiverede, forstyrrende og ikke er undervisningsparate. På nogle skoler kender eleverne ikke almindelige danske ord, og flere steder foregår der social kontrol, hvor piger bliver overvåget, når de er på studietur. Flere rektorer fortæller, at det i dag er blevet nødvendigt direkte at opdrage eleverne.

Der er store udfordringer med elevernes opførsel på landets gymnasier, konkluderer en ny undersøgelse. De kan ikke finde ud af at være stille, når der undervises, de råber på tværs af lokalet, vipper på stolen, forlader klasselokalet i tide og utide og har høretelefoner i ørerne, mens der er undervisning. Problemerne ses særligt på gymnasier med en høj andel af elever med indvandrerbaggrund. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Mens politikerne på Christiansborg inden længe skal forsøge at blive enige om, hvordan problemerne med etnisk opdelte gymnasier skal løses, kaster en ny undersøgelse lys over, hvilke udfordringer gymnasierne står med.

Flere gymnasier har problemer med, at eleverne opfører sig dårligt, ikke er motiverede for at lære, forstyrrer undervisningen og afholder sig fra at deltage i det sociale liv på skolen. På nogle gymnasier foregår der desuden negativ social kontrol eleverne imellem.