Grøn organisation undrer sig over »ekstremt niveau« af flyrejser i regeringen – men Søren Pind kalder forargelsen noget »jantefis«

En opgørelse over regeringens flyrejser viser, at særligt erhvervsminister Simon Kollerup ofte har siddet på flyet mellem København og Jylland. Greenpeace mener, at det er et udtryk for en problematisk kultur, mens tidligere justitsminister Søren Pind ikke er forarget over andet end forargelsen.

12 gange i andet halvår af 2019 kørte erhvervsminister Simon Kollerups ministerbil med et tomt bagsæde fra København til en lufthavn i Jylland for at samle ministeren op og køre ham ud til den lokale destination. Når han atter skulle hjem, kørte ministerbilen ham tilbage til lufthavnen, hvorefter den kørte tilbage til København med et tomt bagsæde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Fra sin tiltrædelse som erhvervsminister i juni 2019 og frem til årsskiftet har Simon Kollerup (S) fløjet 14 gange fra København til Jylland.

Det viser en opgørelse, som Berlingske har foretaget over ministrenes flyrejser. I den anledning skriver erhvervsministeren i en e-mail til Berlingske, at han er »minister for erhvervslivet i hele Danmark«, og at han – for at kunne mødes med erhvervslivet også uden for København – ikke kan undgå at flyve en gang imellem.

Ifølge klimapolitisk chef hos Greenpeace Helene Hagel er det imidlertid et ærgerligt signal at sende at rejse så meget med fly.

»Helt overordnet sender det et forkert signal midt i en klimakrise, hvor vi alle på alle niveauer i samfundet skal gøre alt, hvad vi kan for at nedbringe vores udledninger,« siger Helene Hagel, der desuden har en fortid som medarbejder for Alternativet på Christiansborg.

På 12 af 14 rejser er Simon Kollerups ministerbil kørt med et tomt bagsæde fra København til lufthavnen i Jylland for at samle ministeren op og køre ham ud til den lokale destination. Når han atter har skullet hjemad, har ministerbilen kørt ham tilbage til lufthavnen, hvorefter den er kørt tilbage til København igen med et tomt bagsæde.

Simon Kollerup skriver til Berlingske, at den beskrevne praksis har været almindelig gennem skiftende regeringer, fordi det i situationen er den bedste udnyttelse af ministerens tid.

Men ifølge Helene Hagel er det et udtryk for en problematisk kultur.

»Den her praksis sker vel, fordi det er den nemmeste, og fordi det er muligt for dem at transportere sig sådan. Det viser, at vi har et problem med vores infrastruktur, vores flyvekultur og til dels også med vores mødekultur. Uanset om man er minister, direktør eller studerende, er det uhørt at flyve så meget, når der findes nogle mindre klimaskadelige alternativer,« siger hun.

Ministre er vel også særdeles travle mennesker, som hellere bør bruge deres tid på at møde mennesker, virksomheder og politikere end at sidde bag i en bil?

»Jo, men man kan måske indrette sig på nogle mere begavede måder. Det kan være nødvendigt at flyve fra tid til anden, men mon ikke regeringen kunne formå at mødes med folk alligevel, selv om den begrænsede sin indenrigsflyvning til de tilfælde, hvor det var højst nødvendigt. Selvfølgelig skal ministre flyve, men det behøver ikke være på et helt ekstremt niveau.«

»Selvfølgelig kører ministerbilen til Jylland ...«

Anderledes ser Høje-Taastrups borgmester, Michael Ziegler (K), på sagen.

»Skal Mette Frederiksen også tomle til Bruxelles, når der skal forhandles EU-budget?« spørger han retorisk på Twitter, hvor han bemærker, at ministre har »superpressede kalendre«.

Og Søren Pind, som tidligere blandt andet har været justitsminister for Venstre, kalder i et opslag på samme medieforargelsen over ministres flyvaner for noget »jantefis«.

»Selvfølgelig kører ministerbilen til Jylland og henter ministeren ved flyet, såvel som en anden bil henter ham, når han lander i Kastrup. Ministre er generelt ekstremt travle mennesker, der træffer beslutninger med store konsekvenser for os alle,« skriver Søren Pind i et tweet.

På samme sociale medie undrer Venstres folketingsmedlem Morten Dahlin sig dog over, at praksissen finder sted i en regering, der netop slår sig op på at være grøn.

»Jeg under regeringen alle de flyture, de mener er nødvendige. Men når man beder danskerne om at flyve mindre men ikke selv gør det, er det så ikke en interessant vinkel?« skriver Dahlin.

Simon Kollerup er med sine 14 flyveture den minister, der har fløjet mest til Jylland, men han ønsker ikke at stille op til interview om sagen. Det ville uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), som med ti flyveture til Jylland ligger nummer to på listen, dog gerne.

Hun svarer, at de mange flyveture skyldes, at hun har været meget i Jylland.

»Jeg er minister for hele Danmark, og det sætter jeg en stor ære i. Ikke kun i ting, der er i gåafstand fra mit kontor i København, og for at få flest mulige besøg ind i den tid, jeg har, er det nogle gange en effektiv måde at komme frem og tilbage,« siger hun til Berlingske.