Forskere: Grænseaftale i strid med EU-ret

De aftalte grænsestationer og toldere, der skal tjekke personer, er klokkeklare overtrædelser af traktat og Schengenaftale, vurderer to EU-juridiske eksperter efter nøje gennemgang af regeringens aftale med DF.

Ifølge Schengen-reglernes grænsekodeks skal det sikres, at trafikken glider over grænserne uden ophold. Det er ét af de områder, hvor to Aarhusforskere mener, at den nye danske toldkontrol forbryder sig mod Schengen, og de er overbevist om, at Danmark vil tabe en sag ved EU-Domstolen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klokkeklart i strid med Schengen og EU-traktaten. Sådan betegner to EU-juridiske eksperter ved Aarhus Universitet grænseaftalen, der skal sikre permanent toldkontrol og nye grænseanlæg bl.a. ved grænsen til Tyskland.

Professor Karsten Engsig Sørensen og adjunkt, ph.d. Carsten Willemoes Jørgensen har sammenlignet ordlyden i grænseaftalen og den engelske pressemeddelelse med traktatteksterne og ordlyden i Schengen-aftalen. Og de er ikke i tvivl om, at regeringens og DFs aftale om grænsekontrol er i strid med reglerne om det indre marked om varer og personers frie bevægelighed, fremgår det af en kronik i dagens avis.

Grænsebygninger med dertilhørende begrænsning af hastigheden vil være en handelshindring for udenlandske varer, mener de.

»Det står direkte skrevet ind i Schengen-reglernes grænsekodeks, at hastigheden ikke må sænkes på grund af kontrolanlæggene. Og når man ser de billeder, der er offentliggjort af de grænseanlæg, der skal etableres, så er det jo klokkeklart i strid med Schengen,« siger Carsten Willemoes Jørgensen.

De to forskere har set på grænseaftalens relation til tre principielle EU-forhold.

Dels det generelle princip om det indre marked uden indre grænser, som EU bygger på. Dels varernes frie bevægelighed, hvor man ikke med en kontrolinstans ved grænsen må beskytte hjemmemarkedet og skabe handelshindringer for varer fra andre EU-lande. Og endelig Schengen-reglernes grænsekodeks, hvor man skal sikre, at trafikken skal glide over grænserne uden ophold.

»Vi er overbevist om, at kommer det til en sag ved EU-Domstolen, så vil Danmark tabe. Og man skal ikke opleve ret meget med lange køer og ventetid ved grænsen, så vil EU-Kommissionen reagere,« siger Carsten Willemoes Jørgensen.

Regeringen har i sit forsvar for grænseaftalen understreget, at det ikke er politiet, men toldere, der gennemføre den personkontrol, der skal hindre udenlandske kriminelle i at komme ind i landet. Men det gør ingen forskel, understreger de to Aarhus-forskere.

»I Schengen går man ikke op i, om det er politi eller toldere. Her står bare skrevet, at der ikke må være personkontrol ved grænsen,« siger Carsten Willemoes Jørgensen. »Samlet set vil de permanente anlæg og den toldkontrol, der skal udføres herfra, være i strid med traktatens artikler 26 (2) og 34, og Danmark risikerer derfor at blive dømt ved EU-Domstolen for traktatkrænkelse,« skriver forskerne i deres kronik.

EU-Kommissionen har tidligere sået tvivl om, hvorvidt grænseaftalen er i strid med Danmarks forpligtelser i forhold til reglerne om fri bevægelighed af personer og varer. Men regeringen har i svar i Folketingets Europaudvalg den 28. juni understreget, at aftalen om permanent toldkontrol er helt i overensstemmelse med forpligtelsen i forhold til Schengen.

I et svar fra udenrigsminister Lene Espersen (K) lægges der vægt på, at det er toldere og ikke politiet, der skal foretage personkontrol. Og det understreges, at når bilerne skal sænke hastigheden, er det kun for at kontrollen kan udføres sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Men ifølge de to Aarhus-forskere tæller de to argumenter ikke i forhold til EU-retten.

Det var i aftes ikke muligt at få en kommentar fra skatteminister Peter Christensen (V) eller justitsminister Lars Barfoed (K).

INFOshop: GALLUP: Danskerne delt i spørgsmålet om øget grænsekontrol