Forsker: Vi behøver ikke testflyve nye kampfly

Det har givet panderynker hos politikere, at danske piloter ikke har testet de kampfly, som Danmark snart bruger 30 milliarder kroner på. Men testflyvninger er ikke nødvendige, beroliger forsvarsekspert.

Foto: Forsvarskommandoen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis man køber en bil, vil man typisk gerne sidde bag rattet og køre sig en lille tur, før man betaler regningen.

Men når den danske stat skal spendere omkring 30 milliarder kroner på nye kampfly, er det ikke en prøveflyvning, der afgør, om pengene er godt givet ud.

Sådan lyder udlægningen fra Henrik Breitenbauch, der er centerleder på Center for Militære Studier på Københavns Universitet, efter at DR har rapporteret, at danske piloter kun har testet to af tre nye kampfly,

Forsvaret overvejer at indkøbe. Favoritten, det amerikanske F35-fly, er aldrig blevet testet i luften af danske piloter. Men der ligger et meget omfattende analysearbejde bag, påpeger forsvarseksperten:

»Der er blevet udsendt et spørgeskema med over 1.000 spørgsmål til alle tre producenter. Der har man så lavet nogle opfølgende spørgsmål, og så har man i nogle tilfælde valgt at lave stikprøver ved blandt andet at lave testflyvninger på nogle udvalgte aspekter. Så testflyvning i dansk sammenhæng skal ses som en stikprøve,« forklarer han.

Hvis Danmark skulle have lavet et omfattende testflyvningsprogram, ville det ifølge Henrik Breitenbauch sandsynligvis have kostet halvdelen af indkøbsprisen på flyene.

»Og så skulle man teste dem helt ud til grænsen for, hvad de kan - med risiko for at ødelægge dem. Ligesom med crash-test af biler, hvor man kører dem ind i væggen,« siger han.

De to andre kampfly, Forsvaret har i kikkerten, er amerikanske F18 og den fælleseuropæiske Eurofighter. Selv om danske piloter har testfløjet dem, betyder det ikke, at man har været hele flyet igennem, forklarer Henrik Breitenbauch:

»Det er ikke sådan, at vi har haft et meget omfattende testflyvningsprogram, hvor vi har testet flyene i alle ender og kanter, til de så at sige falder ud af himlen. Man har snarere lavet stikprøver af informationer, der allerede er givet.«

Forsvarseksperten kender ikke grunden til, at F35-flyet ikke er blevet testet i luften af danske piloter, men han opridser flere muligheder:

»Det er muligt, det har været for svært eller for dyrt - eller også er det fordi, Danmark er med i udviklingsdelen af F35, så man har vurderet, at man har haft oplysninger nok.«

Oplysningen om de manglende testflyvninger har fået SFs forsvarsordfører, Holger K. Nielsen (SF), til at frygte en ny skandalesag på linje med DSBs indkøb af de fejlbehæftede IC4-tog.

»Jeg synes, det er meget, meget mærkeligt, hvis der ikke er de samme testforhold mellem de forskellige flyaspiranter. Vi skal have fuldstændig sikkerhed for, at de fly, vi måtte købe, kan fungere ordentligt, og at vi ikke får en ny IC4-skandale, når vi køber de her fly,« siger Holger K. Nielsen til DR Nyheder.

Og det er fuldstændig legitimt, at politikerne er bekymrede, lyder det fra Henrik Breitenbauch:

»Det er meget vigtigt, at denne proces er blevet gennemført på en korrekt måde, så politikerne har det bedst mulige grundlag for at træffe en beslutning,« siger han og pointerer i samme åndedrag, at de kommende kampfly først skal pensioneres i 2050-2060, hvis de skal være på vingerne lige så lang tid som de nuværende F16-fly.