Forsker: Supercykelstier får ikke folk ud af bilen

Ny aftale giver 142 millioner kroner til supercykelstier og parkering i hele landet. Men hvis man vil have danskerne til at droppe bilen, skal man gøre det dyrere at sætte sig bag rattet, vurderer en trafikforsker.

Det er mandag morgen, arbejdet kalder, men vinden blæser og regnen pisker ned. I sådan en situation skal der for de flestes vedkommende meget til, før de vælger cyklen frem for bilen.

Regeringen har sammen med Enhedslisten, SF og Dansk Folkeparti afsat 253 millioner kroner til blandt andet supercykelstier, der skal få flere danskere til at vælge bilen fra. Men ifølge trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet vil de mange millioner formegentlig kun resultere i marginalt flere cyklister.

»Hvis du for alvor vil få bilisterne til at tage cyklen, så er det ikke nok kun at give en gulerod. Så må du også bruge pisk, eksempelvis ved at gøre det sværere eller dyrere at tage bilen,« siger han og uddyber:

»Når vi skal vælge transportform, så kigger vi på, hvad det koster, hvor lang tid det tager og hvor høj er komforten?«

Trafikforskeren medgiver, at supercykelstier giver en kortere rejsetid og måske også en højere komfort, der vil få enkelte bilister til at vælge cyklen på de gode dage.

»Men spørgsmålet er, hvor mange bilister, der er lige ved at hoppe over på cyklen. Det er ikke særligt mange,« siger Harry Lahrmann.

Han peger på, at supercykelstierne nok vil tiltrække flere brugere fra den kollektive trafik end fra landevejene:

»Hvis du har en bil, bruger du den. Folk kan skifte fra den kollektive trafik til cykel og tilbage igen uden de store udgifter.«

En undersøgelse af supercykelstien Farumruten viste i januar, at flere bilister var hoppet over på cyklen, og transportminister Magnus Heunicke (S) føler sig sikker på, at supercykelstierne vil rykke udviklingen i den rigtige retning.

»Supercykelstier har haft enormt positiv effekt for at få flere folk på cyklen. Der bliver lavet pendlerruter i København, en rute over Esbjerg jernbane og et tilskud til en supercykelsti i Aalborg,« siger han og tilføjer:

»Vi kommer hele Danmark rundt og bruger en kvart milliard kroner på det - og det er der også behov for, hvis vi skal styrke både cyklismen og den kollektive trafik.«

Millionerne kommer fra puljen på en milliard kroner, som regeringen afsatte, da man droppede betalingsringen omkring København. Selv om både Enhedslisten og SF krævede en betalingsring om hovedstaden, er de to støttepartier tilfredse med, at der »som det næstbedste« afsættes penge til cyklister og kollektiv trafik i hele landet.

Udover supercykelstier og bedre cykelparkering går millionerne til bedre kollektiv trafik i yderområderne og hurtigere busser i de større byer, hvor busserne blandt andet får fortrinsret på flere strækninger.

Som det eneste parti fra blå blok er Dansk Folkeparti med i forligskredsen, og transportordfører Kim Christiansen (DF) forsikrer, at partiet vil stå ved forliget efter et eventuelt regeringsskifte.

»Man skal regne med, at det langt hen ad vejen er medfinansiering til kommunale projekter, så det har en dobbelt effekt. Når vi putter 253 millioner kroner i, kommer der et tilsvarende beløb fra kommunerne selv,« siger han.