Forsker kalder Billund-Vejle-bane »fuldstændig vanvittig«

Uanset om der etableres en jernbane eller en letbane mellem Billund og Vejle, vil det ikke kunne svare sig økonomisk, vurderer en trafikforsker.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stridspunktet i forhandlingerne om Togfond DK er spørgsmålet om enten en letbane eller en jernbane mellem Billund og Vejle. Men begge løsninger er lige dårlige, vurderer Harry Lahrmann, der er lektor ved Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet.

»Det er fuldstændig vanvittigt begge dele, og det giver ingen mening. Der er slet ikke så mange togpassagerer, der skal til Billund. Det er problemet,« siger han.

Det er Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF), der pludselig har foreslået en letbane mellem de to jyske byer, selv om regeringen og Enhedslisten i forvejen var gået med til en jernbanestrækning mellem Vejle og Billund Lufthavn efter ønske fra Dansk Folkeparti.

Harry Lahrmann understreger, at han ikke har lavet beregninger af, hvorvidt en letbane vil svare sig økonomisk lige så dårligt som en jernbane, men han vurderer, at den muligvis vil være endnu værre.

»Det er en dårlig forretning uanset hvad. Der er ikke brug for en bane der,« siger han.

Ifølge beregninger fra Trafikstyrelsen er en banebetjening af Billund Lufthavn ikke »samfundsøkonomisk rentabel«. Styrelsen vurderer, at en jernbanestrækning via Jelling vil give et lidt bedre samfundsøkonomisk resultat, men for at en bane til Billund Lufthavn overhovedet kan betale sig, skal antallet af togpassagerer være omkring syv gange højere end beregnet.