Foghs udlandslængsel skidt underbygget

Kun hver tiende artikel om statsminister Anders Fogh Rasmussens eventuelle jobskifte til en international toppost er baseret på kilder, viser ny undersøgelse.

Den danske presse har den seneste tid skrevet adskillige spaltemeter om statsminister Anders Fogh Ramussens fremtid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft / Scanpix

Både medier og kommentatorer synes sikker i deres sag, men har de i virkeligheden noget at have det i?

Det spørgsmål presser sig på, efter en undersøgelse som analysevirksomheden Infomedia har foretaget for Altinget.dk nu viser, at kun 11 procent af artiklerne om statsminister Anders Fogh Rasmussens eventuelle fremtid i en international toppost er baseret på kilder med viden på området.

- Der er bemærkelsesværdigt få artikler og analyser, hvor det er tydeligt for læseren, at de er baseret på kilder, der rent faktisk har en viden om Foghs internationale ambitioner eller mangel på samme. Det er kun i lidt mere en hver 10. artikel, hvor det fremgår, at de bygger på en kilde med særlig viden, siger Søren Langelykke, der er senior medieanalytiker for Infomedia, til Altinget.dk.

I undersøgelsen er der blevet analyseret på artikler i landsdækkende dagblade fra nytår 2008 og frem.

Thomas Larsen: Fogh skader Venstre

Engell igangsætter
Artiklerne om Foghs jobplaner er særligt koncentreret i to etaper. De er startet i henholdsvis februar 2008 og februar 2009.

Begge gange er de igangsat af kommentarer fra den tidligere konservative partileder, Hans Engell.

- Hans Engell er kommet hurtigst ud af starthullerne med nogle skråsikre udmeldinger om Fogh og de internationale topjobs, både i år og sidste år. Dermed har han sat dagsordenen for spekulationer om posten som EU-formand i første halvår af 2008 og posten som NATO’s generalsekretær i år, siger Søren Langelykke.

Foghs NATO-rivaler dækker sig ind

I USA ses Fogh som Nato-favorit

Det rene gættecirkus
Begge gange blev Engells forudsigelser trykt i Ekstra Bladet. Avisens chefredaktør Poul Madsen påpeger, at man trykte Engells forudsigelser som kommentarer og ikke nyhedsartikler, og langer hårdt ud efter det arbejde den øvrige journaliststand har ydet i sagen.

- Det udviklede sig til det rene gættecirkus – og det er efter min mening dybt problematisk, at ingen gør sig den anstrengelse at tjekke med autoritative kilder, men bare bygger videre på spekulationer. Hvis man ikke har nogen kilder, og hvis man ikke ved noget, så må man lade være med at skrive det, siger Poul Madsen.

Chefredaktøren erkender dog, at hans egen avis også har bidraget med spekulative artikler om den danske statsministers fremtid.

Danmark og Polen i opgør om NATO-chefpost

Lille kildeadgang
Hans Engell tager journalisterne i forsvar i forløbet. Ifølge ham skyldes den ringe underbygning fra relevante kilder ikke dovenskab blandt journalisterne.

- Denne her sag er så atypisk, fordi adgangen til kilder er så ekstremt lille. De fleste journalister har ingen chance for at åbne den op og komme helt ind i maskinrummet. Men jeg synes faktisk, der er mange, der virkelig har forsøgt at hente så mange oplysninger som muligt, siger Hans Engell.

Den tidligere partileder mener i øvrigt ifølge altinget.dk, at Fogh selv har kastet brænde på spekulationsbålet.

- Vi skal også huske, at statsministeren jo selv bidrog til spekulationerne ved at give uskarpe svar og tale i sløjfer og guirlander på sit pressemøde – og det er jo påfaldende, at han formulerede sig så uskarpt, siger Engell.

Socialdemokrat: Det er min skyld, Fogh ikke gik til NATO

Engell stadig overbevist
Hans Engell pointerer, at hans egen analyse bygger på samtaler med troværdige politikere og embedsmænd.

Han har da også stadig tiltro til, at hans forudsigelser skal gå i opfyldelse.

- Jeg tror, analysen holder, selvom om tingene selvfølgelig kan ændre sig. Men når jeg nu har lagt hovedet på blokken, så må jeg selvfølgelig også levere det, hvis det nu ikke bliver Fogh, men en anden, siger Hans Engell til altinget.dk.