Flertal vil lade private busser køre korte ture

Alternativet vil gerne kigge på, om man kan ændre loven, så private fjernbusselskaber må samle passagerer op flere steder. Dermed tegner der sig et flertal i Folketinget.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man skal udnytte den kollektive trafik, så flere bruger den.

Det er holdningen hos Alternativet, der undrer sig over, at lovgivningen tvinger busselskabet Rød Billet til at køre med halvtomme busser, fordi de ikke må samle passagerer op i Aarhus på turen fra København til Aalborg.

Dermed er der et flertal i Folketinget, som foruden Alternativet tæller Venstre, Socialdemokraterne og Liberal Alliance.

»Vi vil gerne drøfte sagen med de andre partier. Spørgsmålet er selvfølgelig, hvorfor reglerne er, som de er. Men det er helt klart noget, der lyder til at være værd at kigge på,« siger transportordfører Christian Poll (Å).

Ifølge den nuværende lovgivning skal private busselskaber køre igennem mindst tre trafikselskabers distrikter fra det punkt, hvor de samler passagererne op. Fra Aarhus til Aalborg kører bussen kun i to distrikter.

Det betyder, at DSB reelt har monopol på en række kortere strækninger i Danmark. Busselskabet Rød Billet vil kunne køre turen fra Aarhus til Aalborg for omkring 100 kroner, med DSB koster det knap 200 kroner.

I Trafikstyrelsen er man lige nu i gang med at undersøge mulighederne for at ændre loven sammen med Transport- og Bygningsministeriet fordi man er klar over, at loven generer busselskaberne, skriver Politiken.

Og hvis det kan lade sig gøre, mener Christian Poll fra Alternativet, at det vil være fornuftigt at ændre loven:

»Det lyder fornuftigt, at man vi kigge på noget, der kan få den kollektive trafik til at fungere bedre,« siger transportordføreren.