Flertal vil have undersøgt kørselsfradraget

Det er urimeligt, hvis europæiske arbejdere i Danmark kan få mange tusinde kroner i skattefradrag, når de kører til deres hjemland, mener et flertal i Folketinget.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er lige lovligt generøst, hvis en polsk murer, der betaler skat i Danmark, får et dansk skattefradrag på knap 9.000 kroner om måneden ved at køre hjem på weekend i hjemlandet tre gange på en måned, mener et flertal i Folketinget. Det er ellers muligt, viser beregninger er fra Avisen.dk, der er bekræftet af to danske skatteeksperter.

I dag er der ingen øvre grænse for kørselsfradraget, og hvis EU-borgere, der arbejder i Danmark, men bor i deres hjemland, vil pendle mellem landene, er man stadig berettiget til kørselsfradraget.

Skatteordfører for de Konservative Brian Mikkelsen (K) kan ikke se rimeligheden i den model.

»Jeg mener, at der bør være en øvre grænse for, hvor stort kørselsfradraget må være, så det ikke overstiger det, man også betaler skat i Danmark. Men jeg er for, at der er et kørselsfradrag, også selvom man bor i udlandet, for det er med til at give mobilitet og mulighed for at få mere arbejdskraft til Danmark,« siger han.

Skatteordfører for Venstre, Torsten Schack Pedersen, vil hurtigst muligt have afklaring om reglerne fra skatteminister Morten Østergaard (R). I 2009 og i 2012 sænkede man det såkaldte rejsefradrag, men det tyder på, at kørselsfradraget heller ikke er hensigtsmæssigt sat sammen, mener han. En loft over kørselsfradraget kunne være en farbar løsning.

»Hvis det viser sig, at man kan få adgang til helt ekstreme kørselsfradrag, så står det ikke mål med, hvad der har været intentionen med fradraget. Så det ser jeg bestemt som et forslag, der er værd at arbejde videre med,« siger han.

Dansk Folkeparti og Enhedslisten kræver, at skatteminister Morten Østergaard (R) sætter et loft for det danske kørselsfradrag.

»Det er undergravende. Det ender jo med, at de, der har bopæl i udlandet, stort set ikke betaler dansk skat, når de får så store fradrag. Meningen med befordringsfradraget har været at fremme mobiliteten i Danmark ikke i Grækenland,« siger skatteordfører for Dansk Folkeparti Dennis Flydtkjær (DF) til Avisen.dk. Han foreslår, at 500 kilometer kan være maksimumgrænsen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skatteminister Morten Østergaard.