Femern skaber behov for ny Storstrømsbro

Jernbanen kan ikke følge med, når broen over Femern Bælt åbner. Ekspert siger, der er behov for ny Storstrømsbro.

Jernbanen er det svage led i den aftale, som Danmark og Tyskland har indgået om en kommende bro over Femern Bælt.

Det slog trafikforsker Alex Landex fra Center for Trafik og Transport på DTU fast i et interview med Ritzau i begyndelsen af juli. Landex har nu regnet forholdene for jernbanen efter i sømmene, og konklusionen er klar. Storstrømsbroen kan ikke klare den planlagte mængde tog, så der er behov for en ny bro.

- Man kommer til at udnytte kapaciteten så meget, at man er nødt til at gøre nogle ting dårligere - altså at køre med langsommere eller færre tog, siger Alex Landex til Ingeniøren.

En af hovedbegrundelserne for en Femern-bro var ellers, at den kunne skabe en korridor for godstrafik på jernbanen, der kunne aflaste vejene.

/ritzau/