Få bilister får glæde af regeringens Storebælts-rabat

Regeringen foreslår i sit kommende finanslovsudspil at sænke prisen for at pendle over Storebælt i bil. Men pendlerrabatten kommer kun et fåtal af broens brugere til gode. Det er rimeligt at sænke priserne for pendlerne uden også at gøre det for alle andre, siger transportministeren.

Regeringen vil gøre det billigere for pendlere at krydse Storebæltsbroen i bil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skal være billigere at pendle over Storebælt i bil. Det mener regeringen, som med sit kommende finanslovsudspil foreslår, at månedsprisen for en pendleraftale sænkes fra 3.920 kroner til 3.000 kroner.

Men det er kun et fåtal af bilisterne, der vil få glæde af lavere pendlerpriser.

I 2014 kørte mere end 9,9 millioner personbiler over Storebælt svarende til et gennemsnit på godt 27.000 per dag.

Til sammenligning oplyser A/S Storebælt, der står for driften af broforbindelsen mellem Sjælland og Fyn, at cirka 1.000 bilister har en såkaldt pendleraftale.

Ikke desto mindre er transportminister Hans Christian Schmidt (V) overbevist om, at pendlerrabatten vil have en betragtelig effekt.

»Det vil uden tvivl have en effekt. For så snart man reducerer omkostningerne, vil det blive mere attraktivt at pendle over broen. Og vi regner med, at den her regulering kan tiltrække 200 nye private pendlere samt en del fra erhvervslivet,« siger ministeren.

Både virksomheder og private på begge sider af bæltet har igennem længere tid protesteret mod broafgifterne. Fra erhvervslivet har kritikken gået på, at priserne forringer mulighederne for at give tilbud på et stykke arbejde, hvis man skal indregne en tur over Storebæltsbroen. Den udfordring er netop motivationen bag Venstre-regeringens forslag.

»Vi har jo hørt fra både Fyn og Sjælland, at håndværksmestre og andre virksomheder har haft vanskeligt ved at konkurrere på den modsatte side af Storebælt på grund af de høje priser. Det problem forsøger vi nu at tage hånd om,« siger Hans Christian Schmidt.

Nul rabatter til bilister uden pendleraftale

Finanslovsudspillet bliver præsenteret på tirsdag og bringer altså gode nyheder til indehaverne af en pendleraftale.

Bilister, der kører over Storebæltsbroen til og fra arbejde, men ikke har en pendleraftale, kan også se frem til en billigere tur over broen, hvis regeringen får politisk flertal bag sit forslag.

Ud over rabatten på pendleraftalen vil regeringen nemlig hæve det særlige kørselsfradrag, man er berettiget til, når man passerer Storebæltsbroen i arbejdsøjemed, fra 90 kroner til 110 kroner per tur.

Men regeringen har ikke til hensigt at sænke taksterne på anden vis for det overvejende flertal af Storebælts-trafikanter, som ikke har tegnet en pendleraftale.

Ifølge transportministeren begrænser man rabatterne til trafikanter med pendleraftaler, dels fordi der stadig er en gæld, der skal tilbagebetales for opførelsen af broen, dels fordi bropriserne ikke må udkonkurrere Kattegat-færgerne.

»Det er ganske rigtigt, at det ikke er alle, der får en billigere tur over broen. Men man skal da ikke lade være med at gøre noget godt for nogen, fordi man ikke kan gøre det for alle. For det første er der stadig en gæld fra broen på 24 milliarder, der skal tilbagebetales af brugerne. For det andet ligger der en aftale om færgebesejling på Kattegat, så broafgifterne skal være på et prisniveau, der sikrer, at man også kan opretholde færgedriften,« siger Hans Christian Schmidt.

»Og så skal man huske på, at det i høj grad er pendlerne med de faste aftaler, der betaler af på Storebælts-gælden, fordi de bruger broen så meget, som de gør.«

Socialdemokraterne er nysgerrige

Regeringens forslag har tidligere været luftet af Socialdemokraterne, da transportministeren hed Magnus Heunicke (S). Og partiet deltager da også hellere end gerne i et møde med forligskredsen for Storebælt, hvis regeringen kalder til samling, lyder det fra finansordfører Benny Engelbrecht (S).

»Hvis regeringen ønsker at indkalde forligskredsen for Storebælt møder vi gerne op. Vi vil gerne se, hvordan regeringen har i sinde at finde finansieringen til en pendlerrabat, for der er jo også andre ting på transportområdet, Venstre har stillet forventninger op om før valget. Eksempelvis en ø-færgerabat,« siger Benny Engelbrecht i en skriftlig kommentar.

Transportminister Hans Christian Schmidt oplyser, at pendlerrabatten finansieres ved at forlænge gældsafviklingen på broen med tre til fire måneder. Gælden er nu på 23,9 milliarder kroner og forventes tilbagebetalt i 2029.

Regeringen vil gøre plads i finanslovsforhandlingerne til at drøfte en dato for, hvornår forslaget skal træde i kraft. Men Hans Christian Schmidt håber, at rabatterne i bedste fald vil blive indført først i det kommende år.

»Det er et punkt, der skal forhandles, når man laver finansloven. Men et bud kunne være januar 2016,« siger han.