Erhvervslivet jubler over manglende politisk opbakning til postaftale: »Urimeligt, usundt og uholdbart«

Erhvervsorganisationer kritiserer en ny postaftale for at være konkurrenceforvridende mellem danske og udenlandske virksomheder. Derfor er der lettelse over, at den nye postaftale ikke ser ud til at blive til noget.

Postaftalen skulle lægge en afgift på pakkeforsendelser i Danmark. Erhvervsorganisationer har kritseret den idé for at være konkurrenceforvridende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det vækker glæde hos det danske erhvervsliv, at regeringen ikke har flertal til en ny, særlig afgift på pakker. En afgift, der skulle bruges som en håndsrækning til det nødlidende, statsejede PostNord.

De Radikale og en samlet opposition har meddelt, at de ikke kan støtte regeringens plan om at lægge en afgift på pakkeforsendelser. Og den besked vækker begejstring hos danske erhvervsorganisationer.

»Det er virkelig en god nyhed, at et klart politisk flertal har lyttet til vores bekymringer og ikke støtter forslaget om en pakkeafgift. Danskerne og virksomhederne har bestemt ikke brug for en ny afgift – og slet ikke i denne svære tid for os alle,« siger Lars Sandahl Sørensen, administrerende direktør for Dansk Industri (DI).

Berlingske kunne for to uger siden fortælle, hvordan det af et fortroligt oplæg til en ny politisk aftale fremgik, at transport- og boligminister Benny Engelbrecht (S) lagde op til en ny pakkeafgift for at give endnu en økonomisk håndsrækning til PostNord.

Ifølge oplægget ønsker man at lægge en afgift på alle pakkeforsendelser på 1,25 kr. i 2021 og 85 øre i 2022.

En skat på handel

Den ekstra afgift på pakker har været upopulær hos erhvervslivet, fordi man frygtede, at det vil sætte danske virksomheder bagud i forhold til udenlandske virksomheder, der sender pakker til Danmark.

»Pakkeafgiften er en skat på handel, som er det, vi lever af, og som er en krumtap i vores økonomi. Samtidig er det konkurrenceforvridende, fordi afgiften i mange tilfælde ikke vil kunne lægges på udenlandske virksomheder. Derfor er det entydigt positivt, at forslaget nu pakkes sammen,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Hos Dansk Erhverv er man også glad for, at der ikke er opbakning til planen. Her har man også være bekymret for, at konkurrencen mellem danske og udenlandske virksomheder ville blive unfair.

»Det er helt forkert, at private virksomheder skal finansiere PostNords underskudsforretning. Vi mener i Dansk Erhverv, at det er urimeligt, usundt og uholdbart, når helt almindelige transportvirksomheder pålægges afgift for at finansiere et statsligt foretagende. Derfor er det også meget positivt, at der fra politisk side ser ud til ikke længere at være opbakning til denne udligningsmodel. Det vil også være godt for for eksempel danske e-handelsvirksomheder. De vil slippe for prisstigninger på fragt, som ville sætte dem mange skridt tilbage i forhold til at skulle konkurrere med udenlandske e-handelsmastodonter,« siger Brian Mikkelsen, administrerende direktør for Dansk Erhverv.

Find en anden model

Både Dansk Erhverv og DI håber, at der bliver lavet en postaftale, som sikrer, at det stadig er muligt at sende pakker billigt i Danmark.

»Vi vil opfordre Finansministeriet til at finde andre veje til at skaffe pengene til en god postaftale, hvor vi både værner om den frie konkurrence og samtidig sikrer den postale infrastruktur i Danmark – og ud og ind af landet,« siger Lars Sandahl Sørensen.

»Vi håber inderligt, at det her forslag bliver taget af bordet, og det tegner heldigvis til at være tilfældet. Der må findes en anden model til finansiering,« siger Brian Mikkelsen.