Enhedslisten: ROJ-sag er trussel mod ytringsfrihed

Terror-tiltalen mod ROJ TV er en indskrænkning af ytringsfriheden i Danmark. Det mener Enhedslistens retspolitiske ordfører Line Barfod.

Københavns Politi ransagede i dag ROJ TVs kontor på H. C. Andersens Boulevard i København. Fold sammen
Læs mere

Line Barfod peger på, at ROJ TV ikke er tiltalt for at have medvirket til konkrete terrorhandlinger, men alene for at have bragt indslag med interviews med PKK-sympatisører og -ledere og reportager fra kamphandlinger mellem kurdere og tyrkiske myndigheder.

"Hvis medier ikke længere har pressefrihed til at bringe interviews og reportager fra kamphandlinger, så er det en meget alvorlig indskrænkning af ytringsfriheden," siger Line Barfoed.

Der skal være debat-mulighed

ROJ TV er tiltalt efter den såkaldte terrorparagraf i straffeloven.

"Enhedslisten var klart modstandere af indførelsen af denne paragraf i straffeloven, fordi vi netop opfatter det som en klar indskrænkning af muligheden for frit at debattere og muligheden for at bringe budskaber fra begge sider i en konflikt," siger Line Barfoed og tilføjer:
 
"Desværre viser tiltalen mod Roj-TV, at danske myndigheder bøjer sig for pres fra Tyrkiet og USA, og prøver at lukke den kurdiske tv-station, så mange millioner kurdere i verden ikke længere kan se tv på deres eget sprog."

Line Barfoed har en gang tidligere blandt sig i sagen om ROJ TV, da hun i foråret stillede en stribe spørgsmål til justitsministeren om sagen, hvor hun såede tvivl om troværdigheden hos politiets nøglevidne i sagen Manouchehr Zonoozi.

Læs her: Enhedslisten angriber kronvidne i ROJ-sag

Mere end fem års efterforskning af terroranklagerne mod den kurdiske TV-station ROJ TV, der sender fra hjertet af København, kulminerede i går med en tiltale for fremme af terror.

Anset som propaganda-arm for PKK

ROJ TV har siden dens etablering i Danmark i 2004 givet anledning til voldsomme diplomatiske spændinger mellem Danmark og Tyrkiet, og striden var tæt ved at koste tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen posten som NATOs generalsekretær. Både USA og Tyrkiet anser ROJ TV for at være propaganda-arm for og finansieret af den forbudte kurdiske oprørsbevægelse PKK. En forbindelse som ROJ TV hårdnakket har benægtet.

Berlingske Tidende har i de senere måneder kulegravet sagen mod ROJ TV og afsløret en stribe belastende oplysninger om TV-stationens forbindelser til PKK. Avisen har blandt andet offentliggjort fotodokumentation for møder mellem topfolk i ROJ TV og PKK. Samtidig har Berlingske Tidende offentliggjort en stribe belastende lydoptagelser - senest med offentliggørelsen af en lydfil, hvor den daværende ROJ-direktør Manouchehr Zonoozi bliver fyret af en PKK-udsending.