Enhedslisten kræver ekstra millioner til kollektiv trafik

EL vil fastholde de 800 mio. kr. som var afsat på finansloven til trængselsringen. Men det afviser regeringen. De penge eksisterer slet ikke, siger transportministeren.

Enhedslisten forlanger nu, at regeringen investerer op imod 800 millioner kroner mere i den kollektive trafik, end SF-formand Villy Søvndal lagde op til, da han sløjfede planerne om en betalingsring.

Selv om regeringen vil bruge 500 millioner kroner på takstnedsættelser og yderligere 500 millioner kroner på investeringer i den kollektive trafik, er det ikke godt nok, mener trafikordfører Henning Hyllested (El). Han mener også, at regeringen bør bruge af det engangsbeløb på 800 millioner kroner, der er afsat på finansloven til etablering af trængselsringen og forbedringer af bl.a. togdriften.

»De penge skal selvfølgelig også bruges til investeringer i den kollektive trafik, som de var afsat til - i hvert fald for størstedelens vedkommende. Vi mener jo i bund og grund, at de 500 millioner kroner, man nu afsætter, er langt i underkanten. Også selv om de kommer igen år efter år. Så der er brug for et løft under alle omstændigheder,« siger Henning Hyllested.

Det var et lån

Ifølge trafikminister Henrik Dam Kristensen (S) skal Enhedslisten ikke sætte næsen op efter, at de 800 millioner kroner bliver smidt på bordet i forhandlingerne om, hvordan regeringens saltvandsindsprøjtning til den kollektive trafik fordeles. For pengene eksisterer slet ikke, lyder det fra ministeren.

»De 800 millioner kroner, som er afsat i finansloven til etablering af parkeringspladser og nye anlæg, før trængselsringen skulle træde i kraft, eksisterer ikke, når ringen ikke bliver til noget. Der var jo tale om et lån, som efterfølgende skulle betales tilbage med fremtidige indtægter fra betalingsringen,« siger Henrik Dam Kristensen.

Han kan ikke forstå Enhedslistens kritik af, at regeringen ikke har sat tilstrækkeligt med penge af til at give den kollektive transport et løft, når pengene skal spredes ud over det meste af landet.

»Jeg synes faktisk, at én milliard kroner er rigtig mange penge,« siger Henrik Dam Kristensen.

DF vil forhandle

I hvert fald er det et beløb, som nu får Dansk Folkeparti til at melde sig på banen.

Som det første oppositionsparti melder de sig parat til at forhandle med regeringen. Formålet er ifølge gruppeformand Kristian Thulesen Dahl at sikre, at yderområderne bliver tilgodeset, når trafikmilliarden fordeles.

»Vi vil gerne sikre, at når man gør noget for den kollektive trafik, så bliver det ikke bare en hovedstadsdiskussion. Vi vil varetage de områder, hvor det ikke bare drejer sig om billetprisen på en bus, men om hvorvidt der overhovedet kommer en bus,« siger Kristian Thulesen Dahl.

Han understreger, at Dansk Folkeparti er klar til at acceptere regeringens finansiering.

»Vi vil godt være med til at se på registreringsafgiften i forhold til den uhensigtsmæssige brug af leasingmodellen. I det omfang, at det skaffer nogle indtægter, som staten ellers ikke ville få som en varig indtægt, og det er penge, som man så kan bruge, så vil vi være med på det,« siger Thulesen Dahl.

Han understreger dog, at det er utraditionelt at bruge penge fra et uhensigtsmæssigt hul i skattereglerne.

Trafikminister Henrik Dam Kristensen vil ikke love, at DF kan komme med i forhandlingerne. »Nu må vi jo se,« siger han.