Engang var han Støjbergs mand. Så lavede han kritiske historier om Rigsretten. Ugen efter var han atter Støjbergs mand

Chefredaktør afviser enhver tanke om inhabilitet.

Emil Winckler er nu ansat som pressechef hos Inger Støjberg for anden gang. I mellemtiden var han dog ansat som politisk redaktør hos 24syv i knap ni måneder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den 6. september i år bragte 24syv et kritisk interview om rigsretssagen mod Inger Støjberg.

Den 14. september i år var journalisten bag interviewet pressechef for Inger Støjberg.

Det skriver Frihedsbrevet.

Interviewet var med formand for Rigsretten og højesteretspræsident Thomas Rørdam og blev lavet af 24syvs daværende politiske redaktør Emil Winckler.

I beskrivelsen af programmet lød det således:

»Rigsretten – Danmarks helt særlige ministerdomstol – er skrøbelig og bør gentænkes, fortæller Thomas Rørdam, der er højesteretspræsident og formand for Rigsretten i et eksklusivt interview med Reporterne.«

I selve interviewet lagde Thomas Rørdam imidlertid vægt på, at Rigsretten som institution fungerer efter hensigten, men at selve konstruktionen på papiret var skrøbelig, og at politikere således ved lejlighed bør gentænke konstruktionen.

Arbejdede selv med rigsretten

Emil Winckler havde givetvis et udmærket vidensgrundlag at spørge ud fra, al den stund at han var presserådgiver for Inger Støjberg fra oktober 2019 til december 2021 – og således også under rigsretssagen mod hende.

Den 1. januar 2022 tiltrådte han så som politisk redaktør på 24syv – det tidligere Radio Loud – før han i september vendte tilbage til Inger Støjberg.

Emil Winckler vil overfor Frihedsbrevet ikke svare på, om han selv vidste, at han otte dage efter interviewet ville tiltræde som pressechef i Inger Støjbergs nystartede parti, Danmarksdemokraterne. Han siger dog, at interviewet blev optaget, før det blev bragt.

Og 24syvs chefredaktør, Simon Andersen, siger, at han først fandt ud af, at hans egen politiske redaktør skiftede job, da han læste det i avisen.

Simon Andersen mener dog ikke, at der er nogen grund til at tro, at Emil Winckler skulle have noget ønske om at vinkle historien, så det kunne se ud, som om Inger Støjberg var dømt på et skrøbeligt grundlag.

»(Thomas, red.) Rørdam siger, som jeg forstår det, i interviewet intet om, at dommen, dommens grundlag eller dommens præmisser er 'skrøbelige' – dommen var jo også meget klar og nærmest enstemmig – men alene, at institutionen er 'skrøbelig', hvis for mange dommere for eksempel af habilitetsgrunde falder fra,« siger Simon Andersen til Frihedsbrevet.