EL vil hurtigt i gang med roadpricing

Transportministeren bør handle hurtigt og indkalde Folketingets partier til forhandlinger for at nedbringe trængslen, lyder det fra Enhedslisten, som ønsker at lave et storskalaforsøg med roadpricing. Regeringen stritter dog imod.

ARKIVFOTO. EL-forslaget om at lave forsøg med roadpricing møder dog modstand i regeringen, hvor Pia Olsen Dyhr afviser, at teknologien er tilstrækkelig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Hagemann Bro
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trængselskommissionen har en lang række fine forslag til, hvordan der bliver mere plads og mindre ventetid på vejene, mener Enhedslisten, som vil hurtigt i gang med de politiske forhandlinger.

Partiet opfordrer derfor transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) og resten af regeringen til at følge flere af kommissionens forslag, herunder et forsøg med roadpricing, hvor man betaler pr. kørt kilometer.

»Nu må regeringen komme i arbejdstøjet og indkalde partierne bag Trængselskommissionen, så vi kan få en rigtig god løsning på trængselsproblemerne i og omkring de større byer. Hellere i dag end i morgen. Vi vil gerne være med til at finde de 100 millioner kroner til et storskalaforsøg med roadpricing, men vi skal også sætte gang i initiativer, der virker på den korte bane,« siger trafikordfører Henning Hyllested (Ø).

Forslaget om at lave forsøg med roadpricing møder dog modstand i regeringen, hvor Pia Olsen Dyhr afviser, at teknologien er tilstrækkelig på nuværende tidspunkt til at lave et storskalaforsøg.

Trængselskommissionen vil binde hovedstadsområdet bedre sammen og foreslår at indføre kollektiv trafik med kunden i centrum, et net af supercykelstier, flere intelligente trafiksignaler og metro til Ny Ellebjerg Station.

Herudover foreslår kommissionen at udvide den københavnske miljøzone til også at gælde for biler. I dag er det kun forurenende busser og lastbiler, der er forment adgang til zonen, men ifølge Trængselskommissionen bør der stilles lignende krav til person- og varebiler.

Enhedslisten savner dog detaljerede finansieringsforslag i Trængselskommissionens betænkning.

»Jeg er glad for rapportens klare anbefalinger til at styrke den kollektive trafik og cyklismen. Trængselskommissionen blev nedsat, da regeringen valgte at skrotte planerne om en betalingsring omkring København. Desværre mangler der i kommissionens rapport anvisninger til, hvor man kan finde de to milliarder kroner, som betalingsringen skulle have skaffet til at styrke den kollektive trafik. De penge må vi finde i forhandlingerne,« siger Henning Hyllested.