Ekspert retter hård kritik mod statsligt IT-kaos

Statens IT-indsats er præget af inkompetence og »forstokket uformåenhed«, mener en lektor i datalogi, som efterlyser en mere seriøs tilgang til emnet fra statens side.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Problemerne med Arbejdsskadestyrelsens skandaleramte IT-system PROASK er yderst alvorlige, men ikke overraskende.

Sådan lyder det fra lektor Erik Frøkjær fra Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, efter Berlingske søndag har beskrevet, at staten kan have spildt 164 millioner skattekroner på IT-systemet, der ser ud til at blive skrottet.

»Det kommer ikke bag på mig, vi har oplevet det her i årtier, vi ser den ene skandale efter den anden, fordi man behandler området med inkompetence,« siger Erik Frøkjær, som ikke tøver med at betegne PROASK som en skandale på linje med andre kuldsejlede offentlige IT-projekter som Amanda og den digitale tinglysning.

Det rammer borgerne hver gang, der er et IT-system, der løber ind i problemer, forklarer IT-eksperten, og denne gang går det hårdt ud over en sårbar gruppe, som i forvejen er ramt af arbejdsskader, uddyber han.

»Den allerstørste omkostning er, at det rammer mennesker, som er udsatte og har det vanskeligt, og som må vente længe på deres afgørelser. Vi der følger denne udvikling kan se den ene skandale efter den anden omkring IT-udviklingen rammer borgerne. Så er der nedbrud på Nem-ID, så er der journaler på sundhedsområdet, som bliver væk og tusindvis af kvinder, som ikke bliver indkaldt til kræftscreeninger,« siger han.

Erik Frøkjær forklarer, at udviklingen af store IT-systemer er en yderst kompliceret proces, og han understreger, at man må forvente, at der vil være enkelte IT-projekter, som aldrig bliver sat i søen. Men at det offentlige er særligt hårdt ramt af den slags problemer, er ikke naturligt, siger han. Det skyldes ganske enkelt inkompetence.

»Det, der er karakteristisk for statens IT, er, at det gentager sig og gentager sig, uden at man går tilstrækkeligt dybt ned i at få placeret et ansvar. Det er de samme mennesker, som går igen på projekterne, og det er de samme arbejdsformer, hvor Finansministeriet trækker i trådene og ikke har tilstrækkelig indsigt i IT-faglige spørgsmål. Og så er det kombineret med konsulentfirmaer, som er operatør pr. stedfortræder, og som ender med ansvaret. Det er kort sagt inkompetence og forstokket uformåenhed, som præger den statslige IT-indsats,« siger Erik Frøkjær.

Han tøver ikke med at placere en del af ansvaret for de mange statslige IT-problemer hos Finansministeriet. Det er alt for optaget af den økonomiske side af IT-udvikling, og fokuserer ikke nok på den tekniske del, mener han.

»Så længe man har folk i ledelsen, som ikke vil indse, hvor svært det er, og et Finansministerium, som kun kan tælle penge, men som ikke har blik for, hvad man kan med teknologien, så ser vi alt for ofte, at det går galt med statens IT. Jeg har ingen forventninger om, at det bliver bedre, så længe man ikke vil udfordre den faglige inkompetence. Man skyder ansvaret fra sig og over på konsulentfirmaerne, som kan køre en masse penge væk for projekterne, så længe de siger det, som ledelserne ønsker,« fastslår Erik Frøkjær.