Ekspert: LO-kampagne styrker fagbevægelsen

Både S og V hilser ny LO-kampagne velkommen. Samarbejdet skal ses som fagbevægelsens forsøg på at stå stærkere og henvende sig til hele Folketinget, mener en forsker.

Læs mere
Fold sammen

Fagbevægelsen står stærkere med den partipolitisk uafhængige kampagne »Sammen skaber vi værdi«, som LO og FTF netop har lanceret.

Det vurderer Bent Greve, professor i samfundsvidenskab ved Roskilde Universitet, der ser kampagnen som et udtryk for, at organisationerne har indset, at det er på tide at henvende sig til hele Folketinget - og ikke bare Socialdemokraterne, som LO ellers har støttet i tidligere valgkampe.

»Der har været en medlemsflugt fra især LO-forbundene, så de er klar over, at de er nødt til at gå sammen for at skabe indflydelse på områder, som har interesse for deres medlemmer,« siger professoren.

»Kampagnen er et udtryk for, at de godt er klar over, at de skal kunne samarbejde med den siddende regering - uanset om den er blå eller rød - og det gør de bedst ved at stå sammen og præsentere fælles interesser som for eksempel bedre arbejdsmiljø, og at der skal sættes ind over for social dumping.«

Selv om LO med den nye kampagne klipper båndet til Socialdemokraterne, er partiets gruppeformand, Leif Lahn Jensen (S), på ingen måde bekymret for, at kampagnen kan komme til at koste partiet stemmer ved det kommende valg. Han ser derimod det nye samarbejde mellem LO og FTF som et stort plus og roser organisationerne for at konkretisere deres værdier og ønsker om politiske tiltag.

Gruppeformanden opfatter ydermere flere af fagbevægelsens i alt 22 politiske forslag i kampagnen med fokus på arbejde til alle, gode job og kvalitet i velfærden som direkte identiske med Socialdemokraternes mærkesager.

»Det med social dumping, arbejdsmiljø og mere uddannelse er jo netop noget af det, vi har brugt rigtig mange kræfter på de sidste tre år. Så det bekræfter egentligt bare mig i, at vi har nogle fælles værdier på de områder, og det behøver vi da ikke gå ud og sige sammen,« siger Leif Lahn Jensen.

I blå blok falder den nye kampagne også i god jord hos Lars Løkke Rasmussen (V), der også ser Venstre-lignende mærkesager blandt fagbevægelsens forslag:

»Det er en meget positiv melding fra LO og FTF. Jeg betragter det som en håndsrækning, og jeg vil gerne række hånden ud den anden vej. Som jeg ser det, er der meget lange strækninger, hvor Venstre og fagbevægelsen har de samme interesser.«

Ifølge Bent Greve er der en tendens til, at regeringsmagten skifter oftere mellem blokkene, og at det derfor ikke længere er nok for fagbevægelsen kun at have en god forbindelse til den ene side af Folketinget.

I stedet for er man nødt til at have kontakt til hele Folketinget - ligesom andre interesseorganisationer også har det - for at prøve at påvirke beslutningsprocessen ud fra fagbevægelsens synspunkter. Og kampagnen giver gode muligheder for netop dette, spår Bent Greve.

»Med kampagnen har ingen partier længere førsteretten til at sige eller vide, hvad fagbevægelsen har af synspunkter. Nu har alle partier mulighed for at sige, at de går ind på områder, hvor de er enige med de faglige organisationer,« forklarer han.