Ekspert: Der må være begrundet mistanke

Fem højtstående officerer ville næppe blive indkaldt til ”tjenstligt forhør”, hvis ikke Forsvarsministeriet har en stærk sag, vurderer professor i offentlig ret.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en usædvanlig sag – og et usædvanligt skridt, når fem højtstående officerer i det danske forsvar nu indkaldes til såkaldt ”tjenstligt forhør” i sagen om papkasse-notatet.

Papkassenotat-sagen handler om, hvorvidt Forsvaret bevidst nedskrev antallet af irakiske fanger i danske soldaters varetægt – og dermed var skyld i, at forsvarsministrene Søren Gade (V) og Gitte Lillelund Bech (V) i flere år afgav fejlagtige oplysninger om soldaternes fangeaktiviteter til Folketinget.

De fem højtstående officerer – herunder tidligere chef for Hærens Operative Kommando, Poul Kiærskou – risikerer en disciplinærsag efter tjenestemandslovens bestemmelser, såfremt Forsvarsministeriet ikke finder deres redegørelser om forløbet tilfredsstillende.

Det er et usædvanligt, måske endda historisk skridt mod topfolk i Forsvaret, så Forsvarsministeriet må have den klare vurdering, at der er foregået noget, som kræver indskriden fra ”arbejdsgivers side”, siger Jørgen Albæk Jensen, professor i offentlig ret ved Århus Universitet:

- Man skal have en vis begrundet mistanke om, at der er sket en tjenesteforseelse. Et af formålene ved at have en sådan procedure (i en tjenestemandssag, red.) er retssikkerhed for de pågældende, som er involveret. Men man rejser formentlig ikke en sådan sag, hvis der ikke er en rimelig chance for, at man kan føre bevis for den, siger han.

Før dette skridt har Forsvarsministeriet afventet den uvildige Kammeradvokats undersøgelse af sagen. Det er hans indstilling, der har fået Forsvarsministeriet til at varsle yderligere skridt. Og det borger ifølge Jørgen Albæk Jensen for, at ministeriet er på ”sikker grund”:

- Nu har jeg ikke set Kammeradvokatens konklusion – det er der jo ingen, der har. Men jeg må formode, at den giver belæg for at tage yderligere skridt. Man har grebet det forholdsvist fornuftigt an fra ministeriets side ved at lade en uvildig instans undersøge først. Der er efterhånden tradition for i offentlig forvaltning, at man indskyder et sådant neutralt lag, inden man griber til mere drastiske midler. Det er fornuftigt for alle parters skyld, siger Jørgen Albæk Jensen.

Han vurderer, at sagen kan belaste det i forvejen let anstrengte forhold mellem Forsvaret og Forsvarsministeriet. Pinlige sager, sparekrav og varslinger om strukturændringer har forsuret luften. Alligevel er det i alles interesse – også i Forsvarets – at sagen om papkassenotatet, om fortielser eller bevidste underdrivelser, bliver fuldt opklaret.