DSB: Undgå at stå op, tag et langsommere tog

DSB anerkender, at der ikke er nok siddepladser på flere af togafgangene i myldretiden og opfordrer kunderne til at benytte afgange med flere stop. For slapt, mener de Konservative.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På 13 af DSBs fjerntogstrækninger oplever pendlerne systematisk trængsel i myldretiden, så man ikke kan vide sig sikker på en siddeplads. Det viser tal fra DSBs opgørelse af den såkaldte overbelægning fra fjerde kvartal i 2013.

Værst står det til for passagerne mellem Ringsted og Slagelse, hvor 23,4 procent af alle tog i myldretiden havde flere passagerer, end togene havde siddepladser. For alle 13 fjerntogstrækninger gælder, at mere end ti procent var overfyldte, og på flere strækninger er tallet omkring 20 procent. Dermed overskrider DSB sin målsætning om, at det skal være muligt at få en siddeplads på minimum 90 procent af afgangene i myldretiden. I gennemsnit er dog 9,4 procent af alle fjerntog i myldretiden overfyldte, hvis man køber en almindelig billet, og derfor overholder DSB lige præcis deres kontrakt med staten.

Direktør for DSB Operation, Anders Egehus, kan godt forstå, at deres kunder ønsker en siddeplads – også i myldretiden - og han forsikrer, at DSB kører med maksimal kapacitet for at give plads til flest mulige passagerer. Men tallene dækker over et gennemsnit af alle afgange, pointerer han, og derfor er der stadig mulighed for sikkerhed om en siddeplads på mange af afgangene i myldretiden. Eksempelvis på strækningen Ringsted til København i myldretiden onsdag morgen:

»Der er syv afgange mellem 6.40 og 7.40, og to af togene overfyldt, men der er rent faktisk plads på de andre. Det er typisk de tog, som har flere stop undervejs,« siger han.

I har selv en målsætning om maksimalt 10 procent overfyldte tog i myldretiden. Giver denne opgørelse overvejelser hos DSB om at ændre praksis?

»Vi kigger hele tiden på, hvordan vi kan optimere køreplanen, og hvordan vi kan sikre, at der er så få kunder, som står op, men det er stort puslespil i forhold til, hvor mange tog, der er til rådighed. I sidste ende tager vi også en hensynstagen til, hvad det koster,« siger han.

Men det er bare ikke godt nok, hvis DSB systematisk bryder med målsætningen, mener de Konservatives trafikordfører Mike Legarth (K).

»Når man tager toget til og fra arbejde eller fra A til B, så skal der bare være sæder til dem, der rejser, eller får vi ikke flyttet folk fra biler over i den kollektive trafik,« siger han.

DSBs kontrakt med staten udløber i 2014, og inden længe skal Transportministeriet forhandle en ny kontrakt på plads med DSB. I den eksisterende kontrakt skal den statsejede virksomhed ikke betale nogen bod for at overskride målsætningen om nok siddepladser i myldretiden, men det bør der laves om på, mener Mike Legarth.

»Det er vigtigt, at vi i den næste kontrakt får aftalt nogle økonomiske sanktioner, hvis DSB eller en privat aktør ikke lever op til det, der er aftalt,« siger han.

De mest overfyldte strækninger drejer sig om: København H - Roskilde, Roskilde - Ringsted, Slagelse - Korsør, Ringsted - Slagelse, Slagelse - Korsør, Korsør - Nyborg, Nyborg - Odense, Odense - Middelfart, Middelfart - Fredericia, Vejle - Horsens, Skanderborg - Aarhus H, Aarhus H - Langå, Langå - Randers og Aarhus H - Hornslet.