DSB skal stå skoleret for ministeren

Statsbanernes løfte om plads til flere i togene passer dårligt med Venstres kritik af S-SF's betalingsring.

Pendlerne her på kystbanen mellem København og Helsingør oplever allerede i dag overfyldte tog. Alligevel mener DSB, at de kan få plads til flere i togene. Mandag morgen skal de forklare transportministeren hvordan. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristoffer Juel Poulsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

DSBs ledelse skal mandag morgen stille hos transportminister Hans Christian Schmidt (V) og fremlægge beregninger for, hvad det vil koste at forøge antallet af pladser til togpassagererne. Det sker, efter Berlingske har skrevet, at antallet af pladser til togpassagererne ifølge DSBs egne analyser kunne forøges med 50 procent, hvis man vil investere i flere togvogne.

De trange forhold for passagererne i myldretidstogene er blevet et varmt emne, efter Socialdemokraterne og SF har offentliggjort deres planer for en betalingsring om København. Venstre mener, det vil flytte give store problemer for de fyldte myldretidstog.

»Det er yderst interessant, når DSB siger, at de kan øge kapaciteten med 50 procent, men hvad koster det? Allerede på nuværende tidspunkt er der stor trængsel i togene, og mange pendlere må stå op. Hvis man gennemfører betalingsmuren, vil presset på togene blive endnu større. Det er useriøst at gå på banen med sådan en betalingsmur, før man overhovedet har taget stilling til, om det kan lade sig gøre rent økonomisk,« siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Men trafikordfører Magnus Heunicke (S) vil ligefrem garantere, at der ikke vil være flere passagerer, der kommer til at stå op i togene som følge af betalingsringen.

»De første år vil vi investere i mere togkapacitet og sætte priserne ned, og derefter kommer betalingsringen. Det handler ikke kun om investeringer i metro og letbane, det gælder også regionaltogene ind mod byen. Vi kan lave et konsortium, der kan investere i den kollektive trafik, med f.eks. ATP, der investerer i amerikanske motorveje og britiske havne. Nogle af deres penge kunne bruges til investeringer i dansk infrastruktur,« siger Magnus Heunicke.

Vil du garantere, at der ikke vil være flere passagerer, der bliver nødt til at stå op i toget, når I indfører betalingsring og lavere billetpriser?

»Ja. Der vil være færre, der står op i togene, end der er i dag.«

Mellem Roskilde og København står passagererne i dag op i 30 procent af myldretidstogene