DSB-kontrakt tillader overfyldte tog

Selvom DSBs tog på 13 strækninger er systematisk overfyldte, overholder virksomheden deres kontrakt. Regeringens togfond vil forbedre forholdene for pendlerne, lover transportminister Magnus Heunicke.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På 13 af DSBs fjerntogstrækninger oplever pendlerne systematisk trængsel i myldretiden, så man ikke kan vide sig sikker på en siddeplads.

Det viser tal fra DSBs opgørelse af den såkaldte overbelægning fra fjerde kvartal i 2013. Værst står det til for passagerne mellem Ringsted og Slagelse, hvor 23,4 procent af alle tog i myldretiden havde flere passagerer, end togene havde siddepladser. For alle 13 fjerntogstrækninger gælder, at mere end ti procent var overfyldte, og på flere strækninger er tallet omkring 20 procent. Dermed overskrider DSB sin målsætning om, at det skal være muligt at få en siddeplads på minimum 90 procent af afgangene i myldretiden.

Men da gennemsnittet for alle fjerntogsstrækninger er lige under ti procent, overholder DSB lige præcis deres kontrakt med staten, pointerer transportminister Magnus Heunicke (S).

»Jeg kan konstatere, at den kontrakt, der blev forhandlet med DSB for ti år siden af en konservativ minister, den giver mulighed for, at ti procent af togene må være overfyldte i myldretiden. Vi har så sagt fra regeringens side, at vi skal have flere togafgange og flere skinner, togene kan køre på, så det giver bedre mulighed for togpendlerne at vælge tog med plads i myldretiden, og derfor har vi sat 28,5 milliarder kroner af til det formål«, siger transportminister Magnus Heunicke.

Den eksisterende kontrakt med DSB løber ud i 2014. Vil du tillade ti procent overfyldte tog i den nye kontrakt?

»Det afhænger af, hvordan økonomien ser ud, og hvad det vil koste at komme med sådan et krav,« siger Magnus Heunicke , der understreger, at regeringen allerede har givet 1,2 milliarder kroner som akut hjælp til DSBs togflåde.

Direktør for DSB Operation, Anders Egehus, forsikrer, at DSB kører med maksimal kapacitet for at give plads til flest mulige passagerer. Tallene dækker over et gennemsnit af alle afgange, pointerer han, og derfor er der stadig mulighed for sikkerhed om en siddeplads på mange af afgangene i myldretiden. Eksempelvis på strækningen Ringsted til København i myldretiden onsdag morgen:

»Der er syv afgange mellem 6.40 og 7.40, og to af togene overfyldte, men der er rent faktisk plads på de andre. Det er typisk på de tog, som har flere stop undervejs,« siger han.

De Konservatives trafikordfører, Mike Legarth (K), vil have indskrevet i den nye kontrakt med DSB, at den statsejede virksomhed skal betale en bod, hvis togene bliver mere overfyldte end aftalt.

»Det er vigtigt, at vi i den næste kontrakt får aftalt nogle økonomiske sanktioner, hvis DSB eller en privat aktør ikke lever op til det, der er aftalt,« siger han.

De mest overfyldte strækninger drejer sig om: København H - Roskilde, Roskilde - Ringsted, Slagelse - Korsør, Ringsted - Slagelse, Slagelse - Korsør, Korsør - Nyborg, Nyborg - Odense, Odense - Middelfart, Middelfart - Fredericia, Vejle - Horsens, Skanderborg - Aarhus H, Aarhus H - Langå, Langå - Randers og Aarhus H - Hornslet.