DI afviser kritik af konsulenter

Den offentlige sektors brug af konsulenter er ikke spild af penge. Det viser konklusioner fra Rigsrevisionen og en britisk analyse, siger brancheorganisationen for videnrådgivere

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Politikere står i kø for at udpege managementkonsulenter som en unødvendig omkostning for den offentlige sektor. Men det er helt forfejlet og kritikken overser et helt afgørende element - at den offentlige sektor rent faktisk får værdi for pengene.

Det siger branchedirektør i DI Videnrådgiverne og Dansk Management Råd Henriette Søltoft.

- Den offentlige sektor står over for store forandringer og udfordringer, hvor man selvfølgelig skal handle omkostningsbevidst. Så længe man handler strategisk fra offentlig side, har private konsulenter og rådgivere en afgørende rolle at spille i at hjælpe den offentlige sektor til at varetage sine opgaver smartere og billigere, påpeger Henriette Søltoft.

Voldsom stigning

Debatten om værdien af statens brug af konsulenter er dukket op igen på grund af beregninger udført af økonomiprofessor David Dreyer Lassen, Københavns Universitet.

Hans tal viser, at konsulentfirmaers salg til den offentlige sektor er steget med 53 procent siden 2006, og kritikerne mener, at en stor del af pengene er spildte.

Men ifølge Videnrådgiverne under DI - det tidligere Dansk Industri - er der dokumentation for det modsatte.

Din mening: Hvilken nytte gør konsulenter i det offentlige?

Brancheorganisationen henviser til en analyse gennemført i Storbritannien. Den viser, at gennemsnitligt får køberne af konsulentydelser pengene seks gange igen. Samtidig har rigsrevisionen både i 2007 og 2010 konkluderet, at staten i langt de fleste tilfælde anvender private konsulenter fornuftigt, samt at man evaluerer og følger op på rådgivningen.

- Ser man på den private sektor, som er den største aftager af konsulentydelser, er der ikke den forskrækkelse i forhold til at købe rådgivning fra eksperter. Her er man udmærket klar, over at man som virksomhed ikke kan rumme alle ekspertiser in-house. Derimod gælder det om at fokusere på ens virkelige kerneopgaver og være bedst til dem og så købe sig til den øvrige ekspertise fra eksterne konsulenter. Det burde også være sådan man tænkte i forhold til den offentlige sektor, siger Henriette Søltoft.