DF undrer sig over kommunernes brug af PR-bureauer

Kommunerne bør selv kunne håndtere dårlige sager og pressens bevågenhed uden hjælp fra eksterne PR-bureauer, mener Dansk Folkeparti.

Hvis der opstår dårlige sager, som får pressens bevågenhed, bør kommunerne kunne håndtere sager uden dyrkøbt hjælp fra PR- og kommunikationsbureauer.

Det mener Dansk Folkepartis kommunalordfører, Morten Marinus (DF).

Jyllands-Posten kan søndag fortælle, at en stribe kommuner i forbindelse med kritisable sager har brugt hundredtusindvis af kroner på hjælp fra eksterne PR-konsulenter.

Men den nød burde kommunens egne folk kunne knække, siger Morten Marinus.

»Jeg forstår ikke, at der ikke er mere tillid og tiltro til de medarbejdere, man har i sin administration. Det kan ikke passe, at man i en stor kommunal organisation ikke har folk, der kan håndtere de sager, og at det skal være nødvendigt at hente ekstra hjælp udefra,« siger Morten Marinus.

Foruden at have sin gang på Christiansborg, bestrider ordføreren også posten som viceborgmester i Jammerbugt Kommune. Her har kommunen også benyttet hjælp udefra til PR, men det var i markedsføringsøjemed, fortæller han.

»Der kan jo være situationer, hvor det er nødvendigt med hjælp. Vi brugte hjælpen til at markedsføre vores kommune. Men at man skal have hjælp til at udtale sig i forbindelse med dårlige sager er mig uforståeligt,« siger Morten Marinus.

Tidligere på ugen kom det frem, at en række kommuner ligeledes havde fundet luft i budgetterne til at betale lobbyist-firmaer for at fremme deres lokale dagsorden på Christiansborg. Alt i alt tegner det et billede af, at en række kommuner godt kunne bruge deres penge mere fornuftigt, mener Morten Marinus.

»Der er helt klart mulighed for at bruge pengene bedre, end man gør lige nu,« siger han.