DF: Total tysk dobbeltmoral

Dansk Folkeparti har latter tilovers for det tyske krav om grænsebomme til stikprøvekontroller ved Femern-forbindelsen.

Danmark og Tyskland bliver forbundet med en 19 kilometer lang bro fra Rødby på Lolland til Puttgarden på øen Femern ud for den tyske kyst, og tyskerne ønsker, at der skal være toldkontrol på begge sider. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er 'lidt for sjovt, at tyskerne har faret så voldsomt frem' over for Danmark i debatten om de nye danske grænseanlæg, når de selv kræver grænsebomme til stikprøvekontroller og steder, hvor tolderne kan være ved det nye anlæg, der skal oprettes, når Femern-forbindelsen står færdig i 2020.

Det mener næstformand Peter Skaarup (DF), der griner højt over den tyske linje i sagen.

- Det er den totale dobbeltmoral fra tyskernes side, siger han.

Hvorfor?

- Fordi de siger, at det er et udtryk for nationalismens ild, når Danmark har ønsket permanent toldkontrol. Og så er de godt i gang med at ønske det samme i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.

Men der er vel en gradsforskel. Der står i memoet fra Femern Bælt forbindelsen om de tyske krav til toldanlæg, at det drejer sig om stikprøvekontrol og ikke permanent kontrol?

- Det er jo det samme, vi taler om. Der er jo heller ikke nogen, der forestiller sig, at de danske toldere, der skal stå og lave permanent toldkontrol ved grænsen til Tyskland, skal lave andet end stikprøvekontrol. De vil jo tage under 0,1 pct. af alle biler ud til stikprøvekontrol. Langt de fleste vil bare køre over og få det venlige nik fra tolderne. Det er nøjagtig det samme, der vil ske på Femern Bælt-forbindelsen.

Dansk Folkeparti mener med andre ord, at de tyske krav svarer til den danske aftale.

- Det er fuldstændig det samme. Det handler om at give muligheder for tolderne til at have et sted at være, når de skal kontakte andre offentlige myndigheder eller skal på toilettet eller tale med en person, de gerne vil tale med i forbindelse med en stikprøvekontrol. Det er for at have et ordentligt sted at være. Ikke anderledes end det, svenskerne har ved Øresundsforbindelsen og ikke anderledes end den måde, vi gerne vil genetablere det, efter at vi nedlagde det i 2001, siger Peter Skaarup.

Af samme grund opfordrer han den tyske regering til at stikke piben ind med kritik af Danmark.

- Stik piben ind og se på, hvad de selv kræver i forbindelse med, hvad de selv kræver ved Femern Bælt. Vi bestiller jo i øvrigt ikke andet end at svare på henvendelser fra folk, der kører rundt i Europa og siger, at f.eks. ved Saarbrücken etablerer Tyskland også toldbygninger ved grænsen, fordi tolderne også der skal have et sted at være, siger Peter Skaarup.

Også Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen er forundret over de tyske krav.

- Det er da tankevækkende, at det er tyskerne, der direkte går ind og kræver det i lyset af den debat, der kører på overordnet niveau. Det kan man da godt fundere lidt over, siger han og understreger, at det tyske krav efter hans opfattelse er helt relevant.

- I forbindelse med sådan et anlæg skal der selvfølgelig være mulighed for, at man kan vinke folk ind og kontrollere køretøjerne, siger han.

Hvad er forskellen på det her tyskerne kræver, og det Danmark vil ved den landfaste grænse?

- Der er ingen forskel. Det er præcis det samme.