DF-profil kalder valgresultatet for »katastrofalt« – nu vil han have partitoppen til at tage uvante metoder i brug

»Vi har som parti forsømt med rettidig omhu at rebe sejlene, surre lasten godt fast og klargøre skibet til hård sø,« siger Dansk Folkepartis tidligere gruppeformand i Europa-Parlamentet, Anders Vistisen. Han mener, at moderne redskaber kunne have hjulpet partiet i en svær valgkamp. Og så vil han gerne væk fra hyggelige reklamekampagner.

Dansk Folkepartis Anders Vistisen blev ikke genvalgt til europaparlamentsvalget i maj. Men han er ikke færdig med at spille en rolle i sit parti. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl, medgav lørdag middag over for en DR-journalist, at han da bestemt var en »heldig partiformand«, sådan som Dansk Folkepartis årsmøde udartede sig.

Til folketingsvalget i juni led partiet det største valgnederlag, noget parti har lidt i nyere tid, og selv om nederlaget satte sit præg på stemningen i Herning Kongrescenter, var det på ingen måde et krigerisk bagland, der kom partitoppen i møde. Kristian Thulesen Dahl havde da også indledt sin årsmødetale med at tale om det, han havde lært af en analog tur rundt i partiets lokalforeninger.

Men da der senere på dagen var valg til partiets hovedbestyrelsesmøde, gik Dansk Folkepartis tidligere gruppeformand i Europa-Parlamentet, Anders Vistisen, noget mere til kødet, da han erklærede, at »det har været et katastrofalt valg for Dansk Folkeparti«.

»Og vi er ikke helt uden egen skyld i stormvejrets altødelæggende konsekvenser. Vi har som parti forsømt med rettidig omhu at rebe sejlene, surre lasten godt fast og klargøre skibet til hård sø,« sagde Anders Vistisen, der ikke opnåede genvalg til europaparlamentsvalget 26. maj.

I sin korte tale opfordrede han til, at DF i fremtiden tager fat i en række af de digitale redskaber, som mange af Christiansborgs partier i årevis har haft liggende i den strategiske værktøjskasse, men som Dansk Folkeparti tidligere har undladt at bruge. Det gælder alt fra meningsmålinger og fokusgrupper til dataindsamling på sociale medier og opbygningen af »en egentlig politisk-økonomisk afdeling«.

»Valget åbenbarede, at vores Christiansborg-organisation mangler en professionalisering,« sagde Vistisen:

»Vi kan naturligvis godt drømme os tilbage til dengang, hvor alle de her ting ikke fandtes i dansk politik. Men at fravælge det nu, svarer til, at vi går i valgkamp med den ene hånd bundet på ryggen og klap for øjet. Det er simpelthen en luksus, vi ikke har råd til længere.«

Som når Hobro rykker op i Superligaen

Anders Vistisen blev efterfølgende valgt til hovedbestyrelsen med det største stemmetal i kandidatfeltet. Berlingske har derfor bedt DFeren uddybe sin opfordring.

»Når man blev så stort et parti, som man blev i 2015, følger der også en forpligtelse med til at udvikle organisationen efter den størrelse, man har fået,« siger Anders Vistisen:

»Der mener jeg, at man skulle have professionaliseret organisationen på Christiansborg til samme niveau, som man kender fra Socialdemokratiet og Venstre. Det svarer lidt til, når Hobro rykker op fra 1. division til Superligaen. Et kæmpe, overraskende resultat. Så kan det gå godt nok et stykke tid, men hvis man ikke professionaliserer, kommer man jo i problemer - særligt når man spiller på udebane. Og man må sige, at Dansk Folkeparti i det valg, vi har været igennem, spillede på udebane i forhold til klimadagsordenen, og hvor meget børn fyldte.«

Har man håndteret det uprofessionelt?

»Nej, det kan man ikke sige, for vi har jo gjort det rigtig godt indtil for nylig. Der har været fremgang rigtig længe. Man må bare sige, at vi altid har gjort lidt en ære ud af at være lidt efter de andre. Vi var ikke first movers i forhold til sociale medier, vi var ikke first movers i forhold til hjemmeside, vi har ikke været first movers i forhold til den amerikanisering, der er sket af dansk politik,« siger Anders Vistisen.

S-pensionsudspil var afslørende

Den tidligere europaparlamentariker mener, at Dansk Folkeparti bør tage ved lære af, at andre indvandrings- og EU-kritiske partier i Europa som FPÖ i Østrig, Lega i Italien og Vlaams Belang i Belgien for længst har taget de moderne politiske værktøjer til sig.

»Rassemblement National (det tidligere Front National i Frankrig, red.) er størst blandt de unge i Frankrig og størst i LGBT-miljøet i de store byer. Der er jo ikke noget, der tilsiger, at vi ikke kunne gøre det samme i Danmark,« siger han.

Har ledelsen svigtet ved ikke at foretage den slags målinger og fokusgrupper, når man også fik flere partistøttemidler af at blive det næststørste parti?

»Igen: Det er svært at argumentere imod, at vi har vundet rigtig mange valg på, at vi har haft en rigtig god mavefornemmelse. Man skal ikke blive slaver af målinger, som jeg synes, at Venstre og Socialdemokratiet har en tendens til,« siger Anders Vistisen:

»Men jeg synes for eksempel, at socialdemokraternes udspil om tidligere pension viste, at de helt tydeligt kunne måle sig frem til, at der var en stor flanke hos os. Venstres udmelding om en SV-regering er – det har de næsten indrømmet nu – sket på baggrund af målinger. Og når vi ikke har den viden first hand, når vi har frasagt os den mulighed, har vi ikke muligheden for at være proaktive i forhold til at se de dagsordener. Og det synes jeg har vist sig at være et stort handicap valgkampen igennem.«

Vil væk fra hyggelige reklamer

Anders Vistisen mener også, at en decideret politisk-økonomisk afdeling under valgkampen kunne have regnet på de økonomiske omkostninger af de øvrige partiers klimapolitiske forslag og dermed have givet Dansk Folkeparti bedre mulighed for at give modspil i en debat, der ikke var partiets hjemmebane.

Men selv om man ikke bliver slave af målingerne, kan der så ikke gå noget af Dansk Folkepartis DNA, hvis man kaster sig over sådan nogle redskaber, frem for bare at lytte til, hvad folk siger i forsamlingshusene eller på gågader?

»Men det er ikke et enten-eller. Det er et både-og. Det er et supplement til den viden, man har. Og nu sagde Kristian jo selv – og det er jeg enig i – at man også har forsømt den del, der hedder at lytte til sit bagland og spørge, hvor skoen trykker. I gamle dage var Dansk Folkepartis adelsmærke jo at sætte dagsordener og have politisk kant, og det mener jeg også, at vi bør finde tilbage til.«

Konkret peger det nyudpegede DF-hovedbestyrelsesmedlem på, at partiet skal væk fra reklamekampagner, der med hans ord har budskabet »nej, hvor er det hyggeligt«, og »over til noget, der handler mere om politik.«

Anders Vistisen understreger dog, at han fortsat anser Kristian Thulesen Dahl som den rette formand for Dansk Folkeparti.

»Jeg synes, at Kristian holdt en god tale med nogle rigtig fine refleksioner,« siger han:

»Kristian er den klart mest kompetente og en rigtig dygtig formand. Men på baggrund af sådan en valgresultat må man jo geare organisationen til.«