DF om S-kritik: Det er aldrig uambitiøst at tjekke pengekassen igen

Dansk Folkeparti vil hellere skære i ambitionerne for Togfonden end at skulle finde manglende milliarder på finansloven. Det kaldes sund fornuft, siger partiets transportordfører efter kritik fra Socialdemokraterne.

Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er sund fornuft at kigge på en politisk aftale igen, når pengekassen til projektet ikke stemmer.

Sådan siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen (DF), efter Socialdemokraterne har kaldt det »slapt og uambitiøst«, at DF vil spare på den aftale om Togfonden, som de to partier indgik med hinanden samt de Radikale, SF og Enhedslisten sidste år.

»Jeg synes aldrig, det er uambitiøst at kigge ned i pengekassen for at sikre, man har de penge, som man har afsat. DF vil stadig utrolig gerne Togfonden, og vi mener, der er behov for et løft til jernbanetrafikken, men vi skal have enderne til at nå sammen, så derfor er det sund fornuft at mødes i forligskredsen for at give planen et tjek,« siger Kim Christiansen.

Dansk Folkeparti melder i onsdagens udgave af Børsen ud, at den oprindelige finansieringsmodel med øget beskatning af visse selskabers olieproduktion i Nordsøen langt fra slår til - derfor skal der findes milliarder af kroner eksempelvis ved at fjerne togbroen over Vejle Fjord fra planen.

Finansieringsmodellen af Togfonden er kommet til diskussion, fordi prisen på olie er langt lavere end forventet. Og udsigten til fortsat lave priser på oliemarkedet får SF, Enhedslisten og DF til at tænke i alternative finansieringsmuligheder, da beregninger foretaget af Kraka for Børsen viser, at der mangler minimum ni milliarder kroner i Togfondens budget.

»Hvis ikke indtægterne fra Nordsø-beskatningen kommer, så er der kun to muligheder. Den ene er at give Togfonden et tjek for at se, om der er elementer, der kan udelades eller gøres billigere. Den anden mulighed er at finde pengene på finansloven, hvor der i forvejen kommer til at mangle penge. Derfor foretrækker vi den første løsning, hvor vi mødes i forligskredsen og kigger planerne igennem,« siger Kim Christiansen til Berlingske Nyhedsbureau.

Både de Radikale og Socialdemokraterne synes, det er alt for tidligt at konkludere, at oliemilliarderne ikke slår til. Derfor mener Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S), at DF er uambitiøs, når partiet allerede nu taler om at slække på kravene i aftalen. Men det afviser Kim Christiansen:

»Vi har nøjagtigt samme ambitioner som vores forligspartnere, men vi skal have råd til investeringerne. Og det har vi ikke, hvis olieindtægterne svigter. Derfor kalder jeg det sund fornuft, når vi vil diskutere, om man kan gøre ting anderledes og billigere og stadig få et løft til jernbanen,« siger han og fortsætter:

»Togbroen over Vejle Fjord er et af de meget dyre elementer i aftalen, og derfor er det et punkt, som vi foreslår at diskutere igen.«