DF: Letbane i Vejle er et lokalt ønske

I forhandlingerne om Togfonden kræver Dansk Folkeparti en letbane i Vejle til 1,2 milliarder kroner. Det gør partiet, da der lokalt er et ønske om en letbane, siger trafikordfører Kim Christiansen.

Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti og Trafikminister Pia Olsen Dyhr mandag aften efter forhandlingerne om Togfonden var brudt sammen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sammenbruddet i forhandlingerne om »Togfond DK« til 28,5 milliarder kroner skyldes et krav fra Dansk Folkeparti om en letbane i Vejle til 1,2 milliarder kroner. Det fortæller både transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) og Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen (DF).

»Vi vil gerne have, at man lokalt får mulighed for at få indflydelse på den linjeføring, man ønsker, så det ikke er noget, vi bare dikterer herovre fra. Og der vil man fra regeringens side altså ikke gå ind og finansiere en letbane i Vejle,« siger Kim Christiansen, der samtidig påpeger, at letbanen er »et lokalt ønske«.

Men transportministeren oplever det som »drillerier« fra Dansk Folkeparti, når partiet i sidste øjeblik kommer med et ultimativt krav.

»En letbane har ikke været diskuteret før i sidste sekund, og Dansk Folkeparti har først i dag (mandag, red.) kastet dette krav på bordet,« siger hun og understreger, at regeringen ikke vil acceptere finansieringen af en letbane mellem Vejle og Billund til 1,2 milliarder kroner.

Ifølge et aftaleudkast skal »Togfond DK« blandt andet sikre en helt ny bro over Vejle Fjord, elektrificering af størstedelen af jernbanenettet og hurtigere forbindelser både regionalt og mellem landsdelene.

»Der ligger et fornuftigt udkast, og det skal vi have vendt med vores folketingsgruppe i morgen (tirsdag, red.),« siger Kim Christiansen.