DF kræver handling efter patientklager

Det er fint, at sundhedsminister Nick Hækkerup opfordrer flere patienter og pårørende til at klage over fejl i sundhedsvæsenet. Men det er endnu vigtigere, at han reagerer på klagerne, mener DF.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er udmærket, at sundhedsminister Nick Hækkerup (S) opfordrer flere patienter og pårørende til at klage over fejl i sundhedsvæsenet, men han skal først og fremmest sørge for at reagere på de klager, der kommer ind.

Sådan lyder det fra Dansk Folkeparti, efter at sundhedsministeren i Politiken har givet udtryk for, at flere skal klage, fordi det overvejende er de ansatte i sundhedsvæsenet, som indberetter utilsigtede hændelser nu til dags.

»Jeg synes, at det er en rigtig god idé at opfordre patienter og pårørende til at klage. Men jeg synes først og fremmest, at sundhedsministeren skal gøre noget ved fejlene. Der er rigtig mange, der klager. Vi kan se fejl på fejl gentage sig hvert år, man gør altså ikke nok for at forbedre ting, som sker ved utilsigtede hændelser. Det skal man gøre,« siger sundhedsordfører Liselott Blixt (DF).

Patientforeningen mener også, at der er flere, der skal klage efter fejl, for det er der for få, der gør i dag. Men der er mange patienter eller pårørende, som ganske enkelt ikke kan overskue det efter et sygdomsforløb, forklarer foreningens formand, Erik Bach. Derfor skal det være mindre bureaukratisk at indgive en klage, fastslår Liselott Blixt.

»Det, der er vigtigt, er, at det er nemt at gå til, og at man ved, hvordan man skal gøre. Når man vil klage, er der mange patienter, som har svært ved at udfylde papirerne, de kan ikke overskue det. Det skal være langt nemmere at få fat i det personale, man vil klage over,« siger hun.

Hun mener, at Nick Hækkerup løber fra sit ansvar, når han blot opfordrer flere til at klage uden at afsætte ekstra midler til at undersøge klagerne til bunds.

»Det synes jeg lidt. Vi ser, at det er de samme utilsigtede hændelser, der sker gang på gang, og som bliver indrapporteret, men vi ser sjældent løsningsforslag på, hvad man kan gøre ved det. Det nytter ikke noget, at vi alle sammen rapporterer, hvis ikke man gør noget ved det. Sundhedsministeren skal finde løsninger - ikke bare nedsætte et udvalg eller sige, at det er regionernes ansvar,« siger sundhedsordføreren.