DF jubler over regning til udlændinge: De betaler – vi får billigere biler

Med en aftale om nye bilafgifter kommer udlændinge til at betale for at køre på danske veje. Prisen for kørende feriegæster kan blive mellem 2,5 og 50 euro.

Danskerne kan se frem til billigere biler. Fotos: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Du har måske prøvet det på sommerens bilferie med familien sydpå: At skulle betale for at køre på motorvejene.

Med torsdagens aftale om nye bilafgifter mellem regeringen og Dansk Folkeparti vil Danmark nu indføre betaling, når udlændinge kører på danske motorveje. Vejafgifter for udlændinge bliver således en væsentlig finansieringskilde bag sænkelsen af afgifter på nye biler til danskerne.

For ferierende udlændinge ventes afgiften at kunne ende på mellem 2,5 og 50 euro alt efter opholdets længde, og hvilken bil man er kørende i.

Dansk Folkepartis finansordfører, René Christensen, glæder sig over opbygningen af den nye aftale.

»Vi får bedre og billigere biler, uden at vi tager noget fra nogen. Det bliver de udenlandske bilister, der kommer til at betale for det, og det er meget godt. Så slipper vi for at skulle pille ved råderummet, og det er vi rigtig glade for. Ellers var der blevet tale om en mindre omlægning, end vi nu har aftalt,« siger René Christensen.

I dag betaler danskerne en registreringsafgift på 105 procent af en bils værdi op til 106.600 kr. og 150 pct. i afgift af den resterende værdi.

Konkret betyder den nye aftale, at den lave afgiftssats på biler sænkes fra 105 procent til 85 procent for beløbet op til 106.600 kroner. Samtidig bevares den høje afgift på 105 procent, mens beløbsgrænsen hæves til cirka 185.000 kr.

Efter 2020 finansieres aftalen blandt andet af nye vejafgifter på danske motorveje, som altså skal betales af udlændinge, der besøger Danmark. Modellen ventes at indbringe så mange penge, at regnskabet går i plus i 2025.

DF: Ingen negativ konsekvens for turismen

Finansministeriet skriver, at muligheden for at indføre såkaldt periodebaseret vejafgift vurderes at indbringe den danske statskasse 300 mio. kr. om året.

En konkret model for vejafgiften foreligger endnu ikke, men man vil kigge mod en tilsvarende model, som Tyskland er på vej med.

»Danmark skal ikke være et meget dyrere land at køre i end andre lande. Det bliver ikke sådan, at fordi man skal på ferie på Vestkysten i en uge, så skal man købe for et års kørsel. Vi forventer helt klart ikke, at det får en negativ konsekvens for turismen i Danmark,« siger René Christensen.

Ifølge FDM arbejder myndighederne i Tyskland på, at en vejafgift for ti dage skal koste mellem 2,5 og 25 euro afhængig af bilens størrelse og miljøbelastning. For to måneder skal det koste fra syv til 50 euro.

Afgiften ventes at skulle betales ved køb af motovejsmærkater, de såkaldte vignetter.

EU-regler forbyder imidlertid forskelsbehandling, og derfor vil danske bilister også blive opkrævet en afgift – som de så får refunderet. Beløbet ventes at blive omkring 1.000 kroner om året.

»Vi laver den danske model ligesom den tyske model. Her betaler tyskerne 1.000 kroner og får dem refunderet,« udtaler finansminister Kristian Jensen (V) til Ritzau.

René Christensen erklærer sig derudover generelt tilfreds med aftalen om nye bilafgifter. Dansk Folkeparti havde oprindeligt ønsket et teknisk baseret afgiftssystem, men René Christensen hæfter sig ved, at en bils tekniske egenskaber fremover kommer til at spille en større rolle for afgiftsniveauet.

Eksempelvis vil en Volkswagen Passat ifølge beregninger falde i pris fra 458.400 kr. til 400.100 kr. - et prisfald på 58.300 kr.

Omvendt ventes en Citroen C1 at stige med 7.900 kr. - fra 94.900 kr. til 102.800 kr.