»Det er en af de største skandaler i Danmarks politiske historie«

De Radikales transportordfører er »målløs« over IC4-togenes fejlhistorik, men modsat to borgerlige partier kræver de Radikale ikke, at samtlige IC4-tog pilles af de danske skinner.

Foto: Henning Bagger

De Radikale er ikke i samme grad på barrikaderne som Venstre og de Konservative, der kræver samtlige IC4-tog på værksted, efter at der er fundet nye, alvorlige fejl på de italienskproducerede tog.

»Jeg regner med, at DSB trækker togene ud, hvis de mener, det er nødvendigt. Det har jeg tillid til,« siger partiets transportordfører, Andreas Steenberg (R), der dog er »målløs« over togenes enorme fejlhistorik.

»Det er en af de største skandaler i Danmarks politiske historie,« tilføjer han.

I den borgerlige lejr er man dybt uforstående over for, at der fortsat er 19 »aktive« IC4-tog, når skaderne ifølge Trafikstyrelsen kan medføre »en alvorlig risiko for jernbanesikkerheden«, herunder risiko for afsporing.

Ifølge notater fra Trafikstyrelsen, som DR Nyheder har fået aktindsigt i, er der fundet tre eksempler på »materialebrud i lejeskålen« ved »forreste akselhjulleje«. Hændelserne - den seneste i marts - har hverken ført til afsporing eller personskader, men den tekniske udredning af problemerne med en revnet lejeskål er ikke opløftende.

Venstre og de Konservative kræver et hurtigt svar fra transportminister Magnus Heunicke (S), som Berlingske Nyhedsbureau torsdag har forsøgt at få en kommentar fra.

Trods problemerne har DSB ingen planer om at tage tog ud af drift. Men DSB er klar til at handle, hvis undersøgelser viser, at det bliver nødvendigt.

Trafikstyrelsen har givet DSB til på fredag til at komme med en midlertidig risikovurdering af togene. Den endelige risikovurdering og sikkerhedsvurderingsrapport skal være klar 15. maj.