Det bliver dyrt at køre bil

Transportforsker giver et bud på, hvad det kommer til at koste at køre bil, efter regeringens grønne trafikudspil går ud på at få flere til at benytte sig af offentlig transport.

Foto: Bjarke Ørsted/Scanpix

Da regeringen i dag i Finansministeriet fremlagde det største trafikudspil i nyere tid, blev det gjort klart, at registreringsafgiften skal ned mod, at det kommer til at koste penge at køre på de danske veje.

Men der kom ikke konkrete tal på bordet for, hvor meget de danske bilister skal betale for at køre en tur i ud i det grønne.

Ifølge transportforsker Henrik Harder fra Aalborg Universitet skal det koste mange kroner per kilometer, hvis man skal få folk til at tage det offentlige i stedet.

- Hele udspillet hviler på, at man ved at svinge pisken kan tvinge bilisterne over i den kollektive trafik. Der skal is i maven på politikerne, når de skal sætte prisen for, hvor meget det skal koste at køre bil, siger Henrik Harder.

- Det er en fantastisk flot plan, men er man villig til at sætte prisen på at køre i bil så højt? Tør man sige, at det skal koste mere end 15-20 kroner per kilometer (km pris inkl. benzin og afskrivninger på bil mm.) for at få folk til at skifte fra bil til kollektiv trafik, lyder det fra transportforsker Henrik Harder.

Har man først bil
Hele regeringens store udspil til en trafiksatsning handler netop om, at få flere til at benytte sig af den offentlige transport, men transportforskeren mener, det bliver umådeligt svært at få de danske bilister til at tage tog eller bus i stedet for bilen.

Der er i dag over 2 mio. personbiler i Danmark, og det tal er steget med ca. 460.000 i de sidste 15 år.

- Man har forsøgt at gøre den kollektive trafik bedre og billigere med flere tiltag eksempelvis metroen i København, men al erfaring viser, at har man først en bil, så bliver man ved det.

Henrik Harder mener ikke, at regeringens udspil tager højde for, hvordan alle de bilister, der skal tage tog og busser i stedet for bilen, skal få plads i de allerede fyldte offentlige transportmidler.

- Jeg ser ikke de store investeringer i S-tog eller øget kapacitet i offentlig trafik i provinsen, og de investeringer, der er på jernbaneområdet, er bare en ajourføring og er minimumsinvesteringer, der er absolut nødvendige.

Overordnet ser planen slet ikke så grøn ud, som Henrik Harder havde regnet med, efter statsminister Anders Fogh (V) proklamerede den nye grønne linje for regeringen.