Derfor skrottede Thorning betalingsringen

»Alle var imod os,« lyder det fra statsminister Helle Thorning-Schmidt, når hun skal forklare, hvorfor regeringen valgte at droppe en betalingsring om København.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S). Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) peger på den massive modstand i brede dele af samfundet som årsagen til, at regeringen har valgt at droppe betalingsringen om København, selvom Socialdemokraterne gik til valg på et løfte om at indføre den omdiskuterede ring.

I regeringsgrundlaget har partierne besluttet sig for at indføre ringen med et provenu på cirka to milliarder kroner til bedre og billigere kollektiv trafik i hovedstaden. Nu har regeringen så droppet ringen og i stedet afsat en milliard kroner, som københavnerne må dele med resten af Danmark.

Alt sammen på grund af folkelig modstand, forklarer Thorning til b.dk:

- Det særlige ved denne situation var, at lige præcis de mennesker, hvis problemer vi gerne ville løse, altså dem der sidder i trængslen, de sagde nej tak. Fagbevægelsen sagde nej, tak. Deres borgmestre sagde nej, tak. Pendlerne, altså dem, der bruger den kollektive trafik var imod. Miljøorganisationerne var imod. Man kunne nærmest ikke finde nogen, som var for det, siger Helle Thorning-Schmidt.

Københavnerne er stadig for med Frank Jensen (S-borgmester i København red.)?

- Jeg har ikke hørt så meget til det her på det sidste, vil jeg sige, men det vigtigste handler om, at der ikke er en gruppe, som bare kan råbe op. Det handler om, at lige præcis de borgere, vi gerne ville løse et problem for, gjorde det meget klart, at de ikke var interesseret i vores løsning. De synes, det var en byrde, og det var aldrig vores mening. Vores mening var at lette deres hverdag, og hvis det ikke blev set på den måde, hvorfor så gennemføre det, siger Helle Thorning-Schmidt.

Skatteminister Thor Möger Petersen (SF) vil i dag gøre rede for, hvordan regeringen har tænkt sig at finde den milliard kroner, som i stedet skal bruges til billigere og bedre kollektiv trafik i hele landet.