Derfor er det gået galt med dagpengetallene

Politikerne er rasende over, at de ikke kan få nye tal for, hvor mange personer der har opbrugt retten til dagpenge. Akilleshælen er et nyt fælles it-system, der har rodet rundt i jobcentrenes data om dagpengemodtagerne.

Fejl i et nyt fælle it-system er skyld i, at der ikke er kommet nye dagpengetal siden november sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forældede tal for, hvor mange der er faldet ud af dagpengesystemet, er blevet en varm kartoffel i valgkampen. Politikerne skyder løs på hinanden med beskyldninger om konspirationer og mørklagte tal.

Ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) er det dog et omfattende oprydningsarbejde efter en fejlslagen implementering af et nyt it-system, der er skyld i, at tallene på Jobindsats.dk ikke er opdateret siden november sidste år. Normalt kommer der ellers nye tal om dagpengemodtagerne hver måned.

Problemerne begyndte ved årsskiftet. På baggrund af beskæftigelsesreformen blev der søsat et omfattende it-projekt, som indebar, at alle databaser skulle flyttes fra kommunernes jobcentre til et nyt fælles it-system under STAR.

Bag den omfattende manøvre stod it-virksomheden KMD. Da der skulle flyttes rigtig meget data på en gang og i en fart, betegnede KMD det allerede dengang som »et forhøjet risikobillede« – også højere end man brød sig om.

Implementeringen af KMD Momentum, som systemet hedder, forløb heller ikke som planlagt. I forbindelse med flytningen af data fra kommunerne til den fælles database i styrelsen blev der foretaget nogle konverteringer. Alle oplysningerne om hver enkelt dagpengemodtager skulle så at sige placeres på de rigtige hylder i den nye datalagerhal. Det er f.eks. historik om, hvornår man har været indkaldt til samtaler, været på kurser osv. Men noget gik galt og en stor del af data faldt ikke ordentligt på plads under konverteringerne.

Selve fejlen i systemet blev ifølge Berlingskes oplysninger rettet allerede i februar/marts. Men det har efterladt en stor bunke arbejde til styrelsen, der kæmper med at få placeret det hele korrekt i den nye database. Desuden medførte fejlen, at jobcentrene i flere måneder ikke kunne trække oplysninger fra systemet eller indberette nye oplysninger om den enkelte lediges situation.

»For en række af jobcentrene har de kommunale it-leverandører som følge af en række driftsforstyrrelser i jobcentrenes it-systemer ikke kunnet indberette retvisende og fyldestgørende aktiveringsoplysninger til styrelsen, hvorfor data for 2015 for a-dagpengemodtagere ikke er at finde på Jobindsats.dk,” lyder det i et skriftligt svar til Berlingske fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

Netop de manglende tal på Jobindsats.dk har skabt en ophedet debat blandt politikere, som bl.a. kalder det »grotesk« og »uacceptabelt«. Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) er sågar blevet beskyldt for bevidst at tilbageholde tallene, da dagpengereformen er et af valgkampens vigtigste temaer.

»Opdateringen af data kræver en genopretning af konverterede data og kommunernes efterregistrering af endnu ikke-registrerede aktiveringer. Styrelsen arbejder på denne validering og er i dialog med leverandørerne og kommunerne herom. Data vil blive opdateret, så snart det er teknisk muligt,« skriver styrelsen, der har sat ekstra mandskab af til at løse opgaven.

Det har ikke været muligt at få svar på, hvornår STAR mere præcist forventer at have tallene klar. Men ifølge flere kilder, Berlingske har talt med om baggrunden for de tekniske udfordringer, tyder intet på, at dagpengetallene bliver klar på denne side af valget. Det har heller ikke været muligt at få svar på, hvem der har ansvaret for, at hele processen er trukket i langdrag.

KMD har dog tidligere påtaget sig det fulde ansvar for den fejl, der var i det nye system, og forklaret, at det er udviklet under et ekstraordinært tidspres.

»Vi er pinligt bevidste om, at det er en stor belastning for jobcentrene. Vi stod i en situation, som var mere risikofyldt, end hvad vi selv syntes var sjovt, men er desværre også ramt af, at alt, hvad der kunne gå galt, er gået galt,« sagde Jakob Volmer, Business Line Manager i KMD, i slutningen af februar til Avisen.dk.