Den liberale transportminister og det svære sporskifte

Med Ole Birk Olesen støder politisk ideologi sammen med parlamentarisk pragmatisme, lyder skudsmålet af transportministeren, der efter blot 100 dage i ministeriets førersæde må kæmpe for sit politiske liv.

Den liberale transportminister Ole Birk Olesen (LA) er kørt frontalt ind i et politisk område, der traditionel er præget af stor pragmetisme.     Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Blandt Christiansborgs transportordførere er der tradition for pragmatisme, lydhørhed og god stemning i det politiske arbejde.

Med Ole Birk Olesen er det anderledes, fortæller politikere, som den liberale transportminister forhandler og arbejder sammen med. Og her skal man angiveligt finde en væsenlig årsag til, at Liberal Alliance-ministeren efter blot 100 dage i embedet er kommet i uføre i en sådan grad, at der bliver talt om at hans politisk liv er på spil.

Omdrejningspunktet i den seneste, aktuelle sag er en økonomisk krise i den danske del af PostNord, der er langt værre end først antaget. Og som Ole Birk Olesen kritiseres for at have været for lang tid om at informere transportordførerne i de øvrige partier om. Dertil kommer beskyldninger i flere medier om at have givet urigtige oplysninger til offentligheden.

For kort tid siden måtte LA-ministeren også lide den tort at skulle præsentere en modernisering af taxi-lovgivningen, der var langt mindre liberal end bebudet. Noget som ordførere fra partierne på begge sider af regeringen ikke undlod at udpensle for rullende kameraer i forbindelse med præsentationen.

Af sine politiske modspillere bliver han betegnet som stejl og arrogant. Selv har han ikke lagt skjul på, at det har været en omvæltning at gå fra at være folketingsmedlem til minister.

Inden det kom så vidt, arbejdede han som journalist først på Ekstra Bladet og siden på Berlingske Tidende. I 2007 forlod han avisen i Pilestræde og stiftede den liberale netavis 180Grader. Der manglede et borgerligt medie uden berøringsangst, lød stifterens begrundelse.

Det var i tiden med 180Grader, at partiformand Anders Samuelsen fik øjnene op for Ole Birk Olesen, som blev spidskandidat i forbindelsen med stiftelsen af Liberal Alliance.
Inden da nåede Ole Birk Olesen at skrive bogen »Taberfabrikken«, der var 176 siders krads kritik af velfærdsstaten.

To versioner af Ole Birk Olesen

Christian Rabjerg Madsen, som er Socialdemokratiets ordfører på bl.a. postområdet, forklarer, at han oplever to meget forskellige version af Ole Birk Olesen:

»I Folketingssalen er han dygtig og skarp. Hvis man står på talerstolen, og han rejser sig op, ved man, at man får et spørgsmål fra én, som retorisk finesse, humor og overskud. Den side af politikeren Ole Birk har jeg stor respekt for,« siger Christian Rabjerg Madsen:

»Men det er min oplevelse, at han har haft ekstremt svært ved at gå fra at være ham, som stiller de kritiske spørgsmål til at være ham, som skal være den samlende faktor i et svært forløb som det postforløb, vi er i lige nu.«

I bred forstand har han ifølge S-ordføreren – som selvfølgelig er Ole Birk Olesens politiske modstander - tilsyneladende haft manglende viden om områdets substans. Han har udvist manglende imødekommende over for de partier, hvis støtte han bad om.

Men Ole Birk Olesens måske hårdeste kritiker den seneste tid har været DFs transportordfører Kim Christiansen, som tirsdag skal gøre op med sig selv, om han vil være med til at vælte ministeren.

»Jeg har sagt, at Ole Birk har optrådt arrogant og, ja, egentlig også inkompetent. Og det mener jeg stadig. Noget af det kan bunde i manglende ministererfaring, men det kan arrogancen næppe,« siger Kim Christiansen.

Partifællen Joachim B. Olsen beskriver Ole Birk Olesen som »en intelligent mand, der hurtigt er i stand til at sætte sig ind i kompliceret stof«.

»Jeg har aldrig oplevet ham, som arrogant, men han bakker ikke ud af en diskussion. Derfor kan man slå sig på Ole, hvis man ikke selv er velforberedt, og hvis der ikke er stringens i ens argumentation,« siger Ole Birk Olesen:

»Jeg oplever Ole som et meget fair menneske med en veludviklet retfærdighedssans. Jeg synes, at han skaber god stemning, men han vil til sagen. Og måske er der andre ministre, som går mere op i at skabe hyggestemning.«

Mads Lundby Hansen, cheføkonom ved den borgerlig-liberale tænketank Cepos, har gennem mange år og i forskellige sammenhænge arbejdet sammen med Ole Birk Olesen. Og han kan heller ikke genkende, at Ole Birk Olesen skulle være inkompetent.

»Min oplevelse af ham er, at han er meget fokuseret på politiske resultater, substans og faglighed. Jeg synes også, at han har skaffet nogle gode skalpe – han er tæt på at være personificeringen af reduktionen af registreringsafgiften fra 180 til 150 procent.«