Christiansborg: Grønland har brug for politisk ro

Dystre økonomiske udsigter og behovet for reformer understreger vigtigheden af, at det nyudskrevne valg ender med politisk stabilitet i Grønland, lyder det fra danske politikere.

Grønland: Atassut går fra regeringen, bla. ministrene Jens-Erik Kirkegaard, Steen Lynge og Nick Nielsen, -Arkiv- BV.: ARKIVFOTO 2013 af Grønlands landsstyreformand, Aleqa Hammond- Se RB 28/9 2014 18.28. eGrønlands leder Aleqa Hammond fra Siumut brugte 106.363, 27 kroner fra selvstyrets kasse til private formål. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2014) Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

På lidt over et døgn er Grønland kastet ud i et kraftigt politisk stormvejr, efter at landsstyreformand Aleqa Hammond har taget orlov og har trukket sig som formand fra det regeringsbærende parti Siumut. Samtidig har det andet parti i regeringen, Atassut, trukket sig fra samarbejdet, og onsdag aften blev der udskrevet nyt valg til landstinget, som skal finde sted 28. november.

Den kaotiske situation udløser bekymring hos danske politikere, der understreger, at det er helt afgørende for Grønland med politisk stabilitet - både så der kan tages hul på de reformer, der er nødvendige for landets økonomi og fremtid, og så der kan sikres gunstige forhold for udenlandske investorer, så det grønlandske råstofeventyr ikke går på grund.

»Det er ærgerligt, at Grønlands politiske liv er bragt ud i den storm, som det er, for vi ved, at Grønland står over for store udfordringer, som kræver politisk handling. Derfor er det politiske vakuum på flere måneder, som Grønland nu ryger ud i, jo ikke ønskværdigt for Grønland. Det er ærgerligt, men det er jo vilkårene i et demokrati,« siger Socialdemokraternes grønlandsordfører Flemming Møller Mortensen.

Det er hans håb, at valget i november munder ud i en »bred koalitionsregering«, og han ser gerne et tæt og konstruktivt samarbejde mellem de to store partier i Grønland: Siumut, der har siddet med regeringsmagten siden sidste valg, og IA, der sad med regeringsmagten fra 2009 og frem til valget i marts 2013.

»Mit ønske er, at Grønland får en bred regering, som har musklen til at foretage de nødvendige reformer, og som kan træffe afgørelser, der har en langsigtethed og holdbarhed over sig. Det er helt afgørende, at man får skabt et klima, der er gunstigt for risikovillig kapital udefra,« siger Flemming Møller Mortensen.

Ustabilitet skræmmer investorer

Dansk Folkepartis grønlandsordfører Søren Espersen vurderer, at den politiske situation i Grønland - der allerede før kulminationen onsdag igennem længere tid har været præget af forskellige skandalesager for regeringen - har haft negative konsekvenser for udenlandske investorers lyst til engagere sig i Grønland.

»Hvis der er noget, der ikke er gunstigt for investorer, som først og fremmest tænker på pengene, så er det ustabilitet. Og den situation, som vi har oplevet i Grønland, har gjort, at især den danske og den nordiske investeringslyst har været ganske lille, og det vil jeg tilskrive Aleqa Hammond og hendes måde at agere på. Det har meget stor betydning, at der nu bliver ro,« siger han.

På den mere positive side mener Konservatives grønlandsordfører Per Stig Møller, at den aktuelle politiske uro i Grønland netop viser, at grønlænderne er klar til et sige fra, hvis der sker uretfærdigheder eller uregelmæssigheder.

»Det er godt, at de nu reagerer,for Grønland har jo igennem mange år været beskyldt for at have en lemfældig omgang med økonomien. Det her viser, at man reagerer, og at man vil have, at tingene fungerer,« siger Per Stig Møller.

Dystre økonomiske udsigter

Liberal Alliances grønlandsordfører Villum Christensen kalder den nuværende situationen i Grønland for »en ubehagelig cocktail«:

»Man kan vel næsten sige, at vores værste anelser har vist sig at være reelle. Vi har på mange måder kunne opleve, at der er en valgkultur i Grønland, som er rimelig langt fra den måde, vi arbejder på i Danmark, og det går hånd i hånd med en rigtig dårlig økonomi,« siger han.

For nylig udsendte Grønlands Økonomiske Råd, der har professor og tidligere økonomisk overvismand Torben M. Andersen som formand, rapporten »Grønlands Økonomi 2014«.

Den tegner et dystert billede af fremtidsudsigterne: Den økonomiske aktivitet i Grønland faldt i både 2012 og 2013, og tilbagegangen er fortsat »med stor styrke i 2014«, lyder det blandt andet. Samtidig er der stigende arbejdsløshed, nettoudvandring af unge, og rapporten problematiserer, at nødvendige »reforminitiativer er udskudt«.

DF: Læg selvstændighedsfantasier på hylden

Ifølge Søren Espersen (DF) bør den fremtidige grønlandske regering skrinlægge diskussionerne om selvstændighed, der ellers har været på dagsordenen længe.

»Det er efter min mening den eneste måde, hvor Grønland har en mulighed for at klare de kæmpemæssige økonomiske udfordringer, som de står over for. Selvstændighedssnakken har fuldstændig domineret diskussionerne og har taget fokus fra spørgsmål om uddannelse, beskæftigelse og så videre,« siger Søren Espersen, der samtidig beklager, at Aleqa Hammond i hans øjne har ført en meget konfrontatorisk linje over for Danmark og Rigsfællesskabet.

»Før Aleqa Hammond har der aldrig været så dårlig en stemning mellem den danske og den grønlandske regering. Og det er fuldstændig urimeligt. At skabe en konflikt er helt uhørt i forhold til vores lange historie sammen, og det synes jeg ikke, at hun har kunnet være bekendt,« siger Søren Espersen.

Hos Socialdemokraterne afviser grønlandsordfører Flemming Møller Mortensen imidlertid, at forholdet mellem Danmark og Grønland har været anspændt.

»Vi har et godt og respektfuldt samarbejde. Grønland ønsker selvstændighed, og jeg tror, at det er alle partier i Grønland, der ønsker det på sigt. Den retorik kan en gang imellem blæses op til noget, den ikke er. Også i Danmark er der nogen gange lidt højrøstethed i forhold til Rigsfællesskabets udvikling, og jeg tror, at man i både Danmark og Grønland skal passe på ikke at gøre Rigsfællesskabets anliggender til indenrigspolitik, og man skal forstå, hvad selvstyreloven giver mulighed for,» siger han.