Carl Holst drøfter IS-mission uden flymekanikerne

Flymekanikerne er ikke inviteret med til bords, når forsvarsministeren skal drøfte missionen mod IS og den kritik, der er rejst om stressede medarbejdere og slidte fly.

Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forsvarsminister Carl Holst (V) tager det seriøst, når forsvarets flymekanikere advarer om faldefærdige kampfly og stressede medarbejdere på mission mod Islamisk Stat (IS) i Irak.

Alligevel er de udslidte F16-mekanikeres fagforening, Centralforeningen for Stampersonel, ikke inviteret med til bords, når missionen mod terrorbevægelsen skal drøftes på en række møder i de kommende dage.

Mekanikerne, der vedligeholder de syv F16-fly, Danmark har sendt af sted til basen i Kuwait, opfordrede ellers i sidste uge politikerne til at stoppe missionen i Irak, fordi de er stressede og underbemandede.

»Jeg synes, at politikerne skal lytte lidt til, hvad der foregår ude i forsvaret. Derfor vil vi rigtig gerne med til de møder for at give politikerne et billede af, hvordan det ser ud i forsvaret set fra vores synsvinkel,« siger formand for Centralforeningen for Stampersonel Jesper K. Hansen.

Det var 14 tillidsrepræsentanter fra kampflyenes hjemmebase i Skrydstrup, der i sidste uge kom med opfordringen til politikerne om at stoppe missionen mod IS, når mandatet udløber 1. oktober.

Arbejdsbyrden er for stor, sygefraværet blandt flymekanikerne er tårnhøjt, og skroget på de gamle F16-jagerfly slår revner, lød det i et åbent brev fra mekanikerne.

Og i kølvandet på det opråb har der været en række politiske udtalelser, som gør Jesper K. Hansen i tvivl om, hvorvidt politikerne reelt er klar over, hvor mange og hvor store opgaver forsvaret kan klare.

»Når man hører på nogle af de udtalelser, kan det godt lyde som om, at der mangler nogle detaljer i deres viden,« siger han og fortsætter:

»Man skal jo ikke absolut spørge sine medarbejdere om alt, men for de politikere, der skal træffe beslutninger, må det da være rart at vide, hvordan medarbejderne ser på forsvaret.«

Forsvarsminister Carl Holst understreger, at det åbne brev fra flymekanikerne har gjort indtryk på ham. Men de bliver ikke inviteret med til de kommende drøftelser af missionen.

»Når jeg arbejder som forsvarsminister, skal jeg have en militærfaglig rådgivning fra værnet. Det må og vil jeg holde fast i. Men når det så er sagt, så er det klart, at jeg gerne vil have en god og tillidsfuld dialog med alle de faglige organisationer i forsvaret,« siger forsvarsministeren.

Han vil derfor indkalde Centralforeningen for Stampersonel og andre parter til et møde på senere tidspunkt, hvor der også vil være mulighed for at tale om de problemer, medarbejdere lufter i det åbne brev til landets politikere.

Og selv om han er sikker på, at missionen mod IS skal fortsætte, når mandatet udløber til oktober, er han åben over for at ændre missionen sådan, at den ikke nødvendigvis indeholder kampfly:

»Indsatsen mod terrororganisationen ISIL (et andet navn for Islamisk Stat, red.) fortsætter, men det skal ikke nødvendigvis være på samme måde som hidtil,« siger Carl Holst.

I mellemtiden vil Centralforeningen for Stampersonel i hvert fald gøre sit til, at de udslidte flymekanikere kommer hjem til oktober, understreger formanden, der allerede tirsdag vil begynde at planlægge møder med politikerne.

»Vi læner os ikke bare tilbage og venter på, at der kommer en indbydelse. Det her er ikke noget, der stopper, bare fordi vi ikke kommer med til de her møder,« slår Jesper K. Hansen fast.

I næste uge skal ministeren desuden mødes med forligskredsen bag beslutningen om at sende F16-flyene af sted, oplyser Forsvarsministeriet.