Danmark skal være nettoeksportør af grøn strøm i 2030. Det skal ske ved at sætte fart på udviklingen af grønne brændstoffer.
Det mener et politisk flertal, som er blevet enig om et statsligt udbud på 1,25 milliarder kroner i en ny aftale om at omdanne grøn strøm til brint.
Det siger klimaminister Dan Jørgensen (S) på et pressemøde tirsdag.
»Det lyder som science fiction, men det er bare science. Vi ved, hvordan man gør. Nu skal vi have det op i skala og ned i pris.«
»Det kommer den her aftale til at give et rigtig godt rygstød til. Vi er enige om en ambition. Vi vil have fire til seks gigawatt elektrolysekapacitet i Danmark.«
Aftalen tilgodeser producenter af Power-to-X. Begrebet dækker over, at grøn elektricitet laves til brint, som kan bruges som brændstof.
Det skal blandt andet ske ved at give bedre mulighed for at føre elledninger direkte fra vind- og solparker til anlæg til virksomhederne.
Det skal give lavere tariffer og dermed mulighed for billigere brint.
Målet med aftalen er at skabe grøn brændstof til fly, skibe og lastbiler, både herhjemme og i udlandet.
»Teknologien er på et stadie nu, hvor der er virksomheder, som har elektrolysekapacitet og sælger det kommercielt.«
»Men hvis vi skal have det op i skala og have det ned i pris, sådan at man kan bruge det kommercielt i eksempelvis skibs- og flytransport, så skal der tiltag som det her til,« siger klimaministeren.
I aftalen står der, at Europa er på jagt efter alternativer til fossil energi. Det skal gøre os uafhængige af sort, russisk energi.
Det sker i lyset af situationen i Ukraine, som Rusland fører blodig krig mod, hvilket har øget behovet for at være uafhængig af russisk energi.
Regeringen vil fremlægge en plan for udbygning af vind- og solenergi på land og hav.
Ambitionen vil ifølge Dansk Energi kræve en udbygning, der svarer til otte gigawatt havvind.
Det vil være mere end fire gange så meget, som Danmark har fremstillet i dag.
/ritzau/



