Borgmester forsvarer køb af lobbyister til trafikprojekter

Det giver god mening at bruge lobbyister i forbindelse med visse trafikprojekter, mener borgmester i Varde. Ordførere på Christiansborg tvivler på effekt.

Foto: Henning Bagger. Flere kommuner bruger penge på lobbyister til at fremme eksempelvis vej- og broprojekter.
Læs mere
Fold sammen

Hjælp fra lobbyfirmaer til at råbe landspolitikerne op i kampen om millionstøtte til trafikprojekter kan være en nødvendighed for kommunerne.

Sådan siger Vardes borgmester, Erik Buhl Nielsen (V). Lobbyisterne sikrer nemlig erfarne folk, der ved, hvilke knapper der skal trykkes på, for at lokale trafikprojekter kan lykkes, forklarer han.

»Vi har gode erfaringer med bruge professionelle folk til at lukke dørene op. Det er godt at have en direkte vej ind til de rigtige folk, men vi vurderer behovet fra projekt til projekt,« siger Erik Buhl Nielsen til Berlingske Nyhedsbureau.

Varde Kommune er ifølge Jyllands-Posten en af de kommuner, der har brugt penge på lobbyister. Kommunen har ifølge avisen afsat 200.000 kroner til at overbevise Folketinget om at udbygge Rute 11 fra Korskroen ved Esbjerg og videre nordpå til Varde. I første omgang er målet at lave en officiel forundersøgelse.

Ifølge Erik Buhl Nielsen er pengene givet godt ud.

»Vi skal tro på, at det giver mening, for vi har brug for hver en krone i kommunen. Vi har ikke erfaringen i kommunen til det her, så i dette tilfælde er det godt at kunne hente hjælp udefra,« siger han.

Varde Kommune er langt fra den eneste kommune, der bruger penge på lobbyister i forbindelse med trafikprojekter. Ifølge Jyllands-Posten, som har fået aktindsigt i kommunernes udgifter til eksterne lobbyister i perioden fra 2012 til nu, er der brugt penge på lobbyindsats i flere end ti forskellige projekter.

Men selv om kommunerne køber sig til den professionelle hjælp, er det langt fra sikkert, at det har en effekt, forklarer Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S).

Han oplever at få »glitrende« materiale fra kommuner, der vil præsentere deres projekter.

»Jeg vil næsten sige, at der er en tendens til, at jo mere glitrende materiale, jo mindre seriøst er det. Hvis man virkelig har et godt og seriøst projekt, så taler det jo for sig selv,« siger han og hævder, at den professionelle hjælp slet ikke burde være nødvendig.

»Nogle af de bedste projekter er, når borgmesteren selv eller andre fra kommunen henvender sig direkte. Det kan være at køre en tur med borgmesteren for at se projektet,« siger han.

Rasmus Prehn bakkes op af Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested (Ø), der mener, at kommunerne decideret kan spilde penge, når de bruger lobbyfirmaerne.

»Efter min mening er det mange gange spildte penge, når kommunerne bruger penge på lobbyister. Når jeg møder en lobbyist eller rapporter, som et firma har lavet, kan jeg jo godt regne ud, hvad det er, kommunen ønsker. Derfor er jeg også skeptisk,« siger han og påpeger, at han langt hellere vil drøfte det med kommunalpolitikerne selv i stedet for firmaerne.

Selv om Erik Buhl Nielsen mener, at der er behov for firmaerne, mener han ikke, at det er et udtryk for, at landspolitikerne ikke lytter til de lokale behov.

»Jeg har været til møde med transportordførerne, og de lytter til, hvad vi siger, og har gode argumenter. Men vi tror på, at vi kan spare tid og de rigtige mennesker ved at bruge hjælp udefra,« siger han.