Billigere billetter får ringe effekt

Det vil ifølge to trafikforskere ikke få den store betydning for hverken miljø eller trafik, at regeringen erstatter den planlagte betalingsring med en milliard kroner til billigere kollektiv trafik.

Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hverken trængsel eller miljø får det bedre af, at regeringen har droppet betalingsringen og i stedet vil erstatte den med én milliard kroner, der skal gå til at forbedre den kollektive trafik. Det skriver Berlingske.

To trafikforskere mener, at det svarer til at sparke hul i luften at sætte priserne ned, hvis man vil trængsels- og miljøproblemerne til livs.

- Takstnedsættelser er ikke noget, der vil have virkning i forhold til trængslen og miljøet. Vores undersøgelser viser, at selv om kollektiv transport i København blev helt gratis, vil biltrafikken kun falde med fire procent i København, siger lektor Per Houmann Jespersen fra Roskilde Universitet til Berlingske.

- Dem, man primært flytter over i den kollektive trafik, er nye rejsende samt cyklister og fodgængere, siger han.

Han bakkes op af institutdirektør på DTU Transport Niels Buus Kristiansen, der ikke regner med, at mange bilister vil parkere bilen og i stedet tage bus eller tog på arbejde på trods af, at der nu kommer én milliard kroner til at gøre den kollektive trafik billigere.

- Jeg er skeptisk over for, om det er en fornuftig beslutning at sænke taksterne for den kollektive trafik ud fra en samfundsøkonomisk betragtning. Det kommer først og fremmest de eksisterende passagerer til gode, så den trafikale effekt vil være begrænset, siger Niels Buus Kristiansen til Berlingske.

Han peger ligesom flere andre eksperter på, at GPS-baserede kørselsafgifter er vejen frem.

- Hvis man virkelig vil flytte folk fra bilerne over i den kollektive trafik, så er afgifter - i den ene eller anden form - det mest effektive redskab, siger han.

I Det Økologiske Råd kalder man det i en pressemeddelelse »en kolossal fejltagelse«, at regeringen nu giver efter for kritikken af betalingsringen og helt dropper den.

- Erfaringerne fra Stockholm og London viser, at modstanden forsvinder, når først betalingsringen er etableret. En trængselsafgift vil kunne dæmpe biltrafikken, lyder det.