Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det skal være lettere for kommunerne at sænke hastighedsgrænsen fra 50 til 40 kilometer i timen omkring eksempelvis skoler, mener transportministeren. Og den idé giver god mening, mener Foreningen for Danske Motorejere (FDM).
Den er dog bekymret for, at nogle kommuner vil misbruge muligheden for at træde på bremsen, siger juridisk konsulent Dennis Lange.
»Visse kommuner såsom København kan bruge det til at sætte hastigheden ned i hele bydele eller hele kommunen. Det vil være forkert, mener vi«, siger han.
»Grundlæggende er det en god idé at sætte hastigheden ned i visse steder, hvor det giver god mening såsom ved skoler.«
»At lave en generel hastighedsnedsættelse i en hel by giver ikke mening.«
En af hensigterne med transportministerens beslutning er at øge trafiksikkerheden for såkaldte bløde trafikanter såsom cyklister.
Her er lavere hastighed ikke altid den bedste løsning, mener Dennis Lange.
»Erfaringerne fra Holland viser, at det ikke gør det store ved trafiksikkerheden at sætte hastigheden ned«, siger han.
I stedet skal kommunerne ændre vejens udformning ved hjælp af cykelstier eller bump, mener FDM.
/ritzau/