Den socialdemokratiske partitop har iværksat en omfattende indsats for at styrke de lokale og regionale spidskandidater inden valget i november.
Det viser den organisatoriske beretning fra Socialdemokratiets årsmøde i weekenden.
- I år har vi haft et særligt fokus på at klæde vores spidskandidater godt på til valget, fordi vi ved, at stærke kampagner for borgmester- og regionsrådsformandskandidaterne kan gøre en forskel lokalt – og samtidig løfte hele partiets resultat, lyder det i beretningen.
Efterårets kommunalvalg bliver betragtet som særdeles vigtigt af Socialdemokratiet.
Partiet går efter at blive landets største i kommunernes byråd. Det har selv partiformand Mette Frederiksen understreget i sin formandstale på årsmødet.
Årets beretning løfter sløret for flere af de tiltag, der skal sikre partiet et godt valg.
Eksempelvis fortæller beretningen, hvordan man fra partitoppens side knytter borgmestrene tættere til sig i den sidste tid op til valget.
Det er nemlig ”vigtigere end nogensinde”, at partiet står sammen som ét parti – nationalt og lokalt.
- Derfor har vi i perioden skruet op for inddragelsen og informationen af borgmestre og spidskandidater i forbindelse med større politiske diskussioner og udspil, lyder det i beretningen.
Det fortælles også, hvordan de lokale kandidater har fået bedre muligheder for at skrabe penge sammen.
Partiet har stablet et nyt fundraising-system på benene, så regioner, kommuneforeninger og spidskandidater har ”langt bedre muligheder” for at samle penge ind til deres lokale valgkamp.
Synlighed i gadebilledet er også vigtigt.
Partikontoret har derfor været i markedet for at sikre, at ”Socialdemokratiet kan levere konkurrencedygtige priser på plakater og tryksager”.
Ligeledes har kandidater fået skræddersyet hjælp til sociale medier, individuel sparring, opdaterede partihåndbøger og mulighed for at tilkøbe kampagnepakker med videoproduktion.
Partiet beskriver også, at man for første gang har lanceret en online socialdemokratisk uddannelsesportal som en større satsning.
Her kan kandidaterne gå på opdagelse i materiale, der kan styrke deres personlige fortælling og brugen af sociale medier.
Selv om tiden kalder på et stort fokus på sociale medier, understreger partikontoret, at den gammeldags metode stadig skal i brug:
Kandidaterne skal huske at gå fra dør til dør og banke på med det socialdemokratiske budskab.
- Erfaringen er klar: Den personlige samtale kan ikke erstattes – heller ikke i en tid, hvor sociale medier fylder mere og mere.
/ritzau/